FERRARI 430 4-WAY BLACK TITAN STREET / TRACKDAY SUSPENSION

De eigenaar: “… Mijn standaard F430 had nogal last van onderstuur, zowel bocht in als uit. De vering was nogal slap waardoor de auto overhelde in bochten, bij accelereren de achterkant naar beneden trok en bij krachtig remmen de neus bijna het wegdek raakte. Op zich waarschijnlijk een veilige standaard afstelling af fabriek, maar nogal belemmerend op trackdays en circuitevenementen.

Door de bedrijven Intrax en A-Repair (www.a-repair.nl ) is er gewerkt aan de oplossing van deze problemen. Op de F430 is een 4-WAY ‘Black Titanium’ schokbrekerset door Intrax gemonteerd.

Tevens is de uitlijning en camber van de wielen aangepast.

De resultaten zijn spectaculair te noemen! Op het circuit Papenburg, is een exacte kopie van de ‘Kleine Kurs von Hockenheim’, wist ik met de F430 reeds in de 3e ronde een tijd te noteren die 1 seconde sneller was dan het ronderecord, wat neergezet was met een standaard F430 door de testrijder van het blad ‘Car en Driver’.  Het circuit was zelfs nieuw voor mij. Helaas was deze tijd niet verder te verbeteren omdat de standaard remblokken dit racegeweld niet aan konden. Door de slechte remmen liet ik zo’n 2-3 seconden liggen en daar ligt dus het volgende punt van verbetering.

Mijn conclusies: het prominente onderstuur is verdwenen, de balans is op een droge baan erg goed en het weggedrag voorspelbaar. Al vroeg kan er vanaf de “Apex” de bocht-uit worden geaccelereerd zonder vervelende overstuursituaties.

Indrukwekkend zijn de prestaties op de gewone weg, grote oneffenheden worden dankzij de instelbare “high speed” compressie demping zeer soepel en comfortabel geabsorbeerd. Deze upgrade heeft dus een messcherpe strakke F430 opgeleverd op het circuit en een comfortabel metgezel op de openbare weg.

De uitdaging voor Intrax was het vinden van een goede oplossing voor de geïntegreerde motorelektronica met die van de schokbrekers. Met de oplossing van Intrax is alle software volledig standaard gebleven.”

Contacteer voor meer foto’s en info Intrax op info@intraxracing.nl

Ascari wint Brits GT3 kampioenschap op Intrax schokbrekers

Het “Avon Tyres British GT Championship” is gewonnen door David en Godfrey Jones. Het is niet het eerste Britse GT kampioenschap gewonnen door broers, maar wel het eerste dat in de UK gewonnen wordt door tweelingen.

De Jones broeders, 56 en van Newtown Linford te Leicestershire, veroverden de kroon met maar één punt verschil dankzij hun overwinning gisteren in ronde 13 en hun derde plek. Dit alles achter het stuur van hun door team Preci-Spark Ascari KZ1R, welke geprepareerd is door het Midlands gebaseerde Team Pyro.

Godfrey Jones: "I have been dreaming about this. I have dreamt good things and bad, it’s nice to have it over and that it’s gone the way we wanted it. We knew what we had to do… the one way that we could lose it was to not finish the race. The team has done a great job with the car and it’s worked out very well."

"I think Godfrey drove superbly in the first half of the race," zei David. "He kept it on the pace and I just had to bring it home third, which I did."

Avon Tyres British GT Championship
Provisional results round 14
Brands Hatch 20/9/2009
39 laps / 89.73 miles

1  INV Barwell Ginetta G50Z,  Phil Quaife/Leo Machitski  1h 01.216s
2  GT3 Rosso Verde Ferrari 430,  Allan Simonsen/Hector Lester  +0.821s
3  GT3 VRS Ferrari 430,  Adam Wilcox/Phil Burton  +17.209s
4  GT3 Preci-Spark Ascari KZR1,  David Jones/Godfrey Jones  +36.379s
5  GT3 Beechdean Aston Martin DBRS9,  Andrew Howard/Jamie Smyth  +38.558s
6  GT3 RPM Ford GT,  Philip Walker/Alex Mortimer  +51.962s
7  GT3 MTECH Ferrari 430,  Duncan Cameron/Mike Edmonds  +52.326s
8  GT3 Chad Ferrari 430,  Chris Hyman/Paul Warren  +52.448s
9  INV KTM X-BOW,  Reinhard Kofler  38 laps
10 GT4 WFR Ginetta G50,  Jody Firth/Nigel Moore  37 laps
11  INV MBR Morgan Aero 8,  Howard Spooner  36 laps
12  SS  Piranha Motorsport Lotus 2-11,  Chris Bialan/Simon Mason  36 laps
13 GT4 Stark Ginetta G50,  Ian Stinton/Gary Simms  36 laps
14  GT3 ABG Dodge Viper,  Aaron Scott/Craig Wilkins  28 laps

PORSCHE 964 TRACKDAY SPORTVERING

Intrax introduceert een nieuw onderstel voor de 964, ontworpen voor de enthousiaste rijder. Het type “1K2” kit is een lichtgewicht aluminium system en bestaat uit een “”coilover” schokdemper voor de achteras en een coilover system voor the vooras, beide voorzien van verstelbare demping en rijhoogte. 

De kit kan worden voorzien van valving en veren voor verschillende banden (straat / semi-slicks of full-slicks). Optioneel kan de kit voorzien worden van Black Titanium geleide- en zuigerstangen voor de langste levensduur, de soepelste beweging en de beste grip.

Voor geïnspireerd straat- en circuit gebruik beveelt Intrax de optionele caster/camberplaten aan voor de voorwielen. Als de kit hoofdzakelijk voor de openbare weg gebruikt wordt kan deze prima met de standaard topmounts gemonteerd worden voor extra comfort.

Voor de voorkant gebruikt Intrax een upside-down veerpoot met een diameter van 45mm. Dit verbetert de stijfheid van de Mc Pherson veerpoot ten opzichte van de origineel veel dunnere geleidestang. Het helpt de auto te stabiliseren en de maximale tractie en zekerheid te geven.   

Intrax is een Nederlandse fabrikant van hoogstaande veringtechnologie met meer dan 30 jaar intensieve ervaring op het allerhoogste niveau in de racewereld. Intrax ontwerpt en produceert schokdempers, vering en ondersteltechniek voor Formule 1 auto’s, straatauto’s en alles daartussen. In aanvulling op een uitgebreid straat- en competitie programma levert Intrax ook “maatpakken” op ondersteltechniek. Informeer vrijblijvend wat wij voor u kunnen betekenen.

BMW M3 E92 GTR gebouwd door Intrax Racing

H. Thuis 2de DSC Supersport II met BMW M3 E92 GTR

Henk Thuis is als tweede gefinished na de 2de race in de Supersport II klasse tijdens de finaleraces op Assen van de Dutch Supercar challenge.
Hij reed met de door Intrax gebouwde BMW M3 E92 GTR, van Van Vliet.

De auto is compleet gebouwd en ontwikkeld binnen de deuren van Intrax, inclusief het beste van het beste, een 4-weg XL schokdemperset met onze bekende Black Titan coating!

Deze BMW bied erg veel potentie en zal je zeker nog vaker terugzien!

Podium in zicht tijdens DNRT op Assen voor Stichting Autogas Racing

Dinsdag 6 juli is er weer gereden voor het DNRT kampioenschap door Stichting Autogas Racing. Dit maal op het mooie TT cicuit van Assen, een motorcircuit met mooie snelle bochten.

Ondanks dat het de eerste keer was op Assen met deze auto, begon de dag goed met een 3e trainingstijd. Dus starten vanaf de tweede startrij!

De eerste race verliep uitstekend en resulteerde ook in een finish op de 3e plaats.

Tijdens de service bleek de aandrijfashoes van de linker aandrijfas gescheurd, welke nog maar net op tijd provisorisch gerepareerd kon worden.

Tweede race was het dus wederom starten vanaf de 3e plaats op de tweede startrij. Ook deze race verliep uitstekend, waardoor ze op een 2e plaats kwamen te rijden. Ware het niet dat in de voorlaatste ronde bleek dat het brandstofverbruik op Assen een stuk hoger is dan op Zandvoort. Hierdoor kwam de TT in de voorlaatste ronde langzaam tot stilstand. Een goede leerschool, maar hierdoor helaas de 2e plaats niet kunnen verzilveren. 

De volgende wedstrijd zal weer op het vertrouwde Zandvoort zijn, deze keer op Zaterdag 7 Augustus. We hopen u daar weer te mogen verwelkomen.

Renault Clio V6 coilover vering van Intrax Suspension.

Speciaal voor de veeleisende rijder die niet bang is om de Clio V6 tot de limiet te pushen, en die toch een veilige en voorspelbare auto wil hebben, heeft Intrax een high-end onderstel ontwikkeld. Wij hebben de standaard schokdempers geanalyseerd en hebben een paar problemen gevonden met de standaard setup. De dempers aan de voorkant hebben een tekort aan compressie (ingaande) demping waardoor de auto overal nerveus is en teveel duikt tijdens remmen. De standaard achterschokbrekers hebben te weinig slag. Alle concurrerende aftermarket sets die we onderzocht hebben, hebben dit probleem “opgelost” door keiharde veren te gebruiken. Dit maakt de auto sportief, maar verminderd de tractie van de auto. Het maakt de auto onnodig stug en geeft in onze ogen een onvoorspelbare auto om te rijden. 

Intrax heeft een andere aanpak. Op de achteras hebben we de slag vergroot door andere, kortere topmounts te monteren. We hebben een set roestvrij stalen Mc Pherson schokbrekers ontworpen, met onze mooiste Black Titan geleide stangen. We gebruiken geleide stangen met een buitendiameter van 45mm diameter in plaats van de standaard 22mm om de installatie stijfheid van de struts te vergroten. De Clio V6 is tenslotte niet licht en leunt flink op de struts als je hard door de bocht gaat. 

Het eindresultaat: we hebben een fijne en voorspelbare wegligging bereikt. De auto is voorspelbaar om te rijden, “fun” om mee te driften, mooi uitgebalanceerd, comfortabel én snel in “real-road” condities en heeft een ongelofelijke hoeveelheid tractie, zeker op een nat wegdek. Op een circuit zal deze set iedere andere aftermarket set verslaan.

Zoals je van ons verwacht, hebben de dempers een interne temperatuur compensatie door middel van een thermostaat. De set heeft een verstelling van 40 posities voor de compressie en rebound demping. Je kunt dus altijd een instelling vinden die past bij je stemming en de plek waar je bent: straat of circuit. De rijhoogte is verstelbaar op alle vier de hoeken. We hebben camber inserts aan de voorkant en de achterkant toegevoegd om de range van de camber instelling te vergroten. Dit is in het bijzonder erg fijn als je er vaker mee op circuit zit!

Deze set is ontworpen om gebruikt te worden voor een mix van 90% straat, 10% circuit.  We kunnen hem ook uitleveren in een volle trackday/race afstelling met andere internals en veren. Een 4-WAY set met onafhankelijke high-/lowspeed compressie en rebound demping instelling is ook een mogelijkheid.  

Marcel Roeleveld wint eerste wedstrijd Toerwagen Diesel Cup op Spa-Francorchamps

FRANCORCHAMPS (7 oktober 2011) – Op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps heeft Marcel Roeleveld de eerste race van de Toerwagen Diesel Cup gewonnen. Aanvankelijk moest de rijder met de Volvo C30 D5 achter het tweetal Ronald Morien en Dennis de Groot (Volkswagen Golf 5) plaatsnemen, maar na de verplichte pitstop nam hij het heft in eigen hand en reed naar de overwinning. Ferdinand Kool en Henry Zumbrink (BMW 123d) werden in België als tweede geklasseerd, voor Morien en De Groot.

Morien stuurde zich na de start het beste door de eerste bochten en leidde de wedstrijd. In zijn kielzog reed Roeleveld en hij vormde een serieuze bedreiging. Even leek de Volvo-rijder in het voordeel te zijn en vond hij een weg langs de Golf, maar Morien pakte hem al snel terug. Tot aan de pitstops was het tweetal slechts centimeters van elkaar verwijderd. Daarachter vestigde het tweetal Marcel Nooren en Maik Barten (BMW 123d Coupé) zich op de derde plaats. Kool en Zumbrink volgden op enkele seconden.

Na dertig minuten werd de wedstrijd geneutraliseerd met een zogeheten code zestig, waarbij er maximaal zestig kilometer per uur gereden mag worden. De pitstraat was vlak daarvoor opengegaan voor het inlossen van de verplichte pitstop. Roeleveld bleek op het juiste moment binnen te zijn gekomen en leidde vervolgens de race met enkele seconden voorsprong op equipe Nooren / Barten. Morien had ondertussen het stuur overgegeven aan De Groot, die de derde plaats innam. Voor Kool en Zumbrink waren de kansen ook nog niet verkeken, want bij twee van hun voorgangers hing er een tijdstraf boven het hoofd.

De BMW van Nooren en Barten kwam uiteindelijk als eerste over de finishlijn, maar zij werden door de wedstrijdleiding bestraft voor het inhalen van de safety car. De overwinning ging daardoor naar een enthousiaste Marcel Roeleveld. “De start en de eerste ronde waren erg rommelig, maar het lukte om samen met Ronald Morien van de rest weg te rijden”, legt Roeleveld uit. “Aan het einde van de race werd ik door achterliggers twee keer opgehouden en kwam Marcel Nooren aan mij voorbij. Hij kreeg echter straf waardoor ik uiteindelijk de wedstrijd won. Geweldig om juist op dit circuit te winnen!”

Henry Zumbrink reed zijn BMW 123d naar de tweede plaats, waarbij hij samen met teamgenoot Ferdinand Kool profiteerde van de straf van het tweetal Ronald Morien en Dennis de Groot. Bij hen werd namelijk tien seconden aan de totaaltijd toegevoegd vanwege afsnijden van de baan. “We zijn super blij met deze prestatie”, zegt Kool. “We wisten dat we het hoofd koel moesten houden en dat hebben we gedaan. Het team vertelde me dat de auto van Jeroen Dik stuk was en hij is onze grootste tegenstander. We hebben lekker gereden en doen goede zaken in het kampioenschap.”

“Helaas hadden we pech met de code zestig”, vertelt Ronald Morien, die tot halverwege de wedstrijd de leidende positie in handen had. “We lagen 25 seconden voor op de rest van het veld en dat waren we vervolgens kwijt. Hoe dan ook zijn we blij met een podiumplaats en kijken enorm uit naar de race van morgen.”

Kampioenschapsleider Jeroen Dik kende een minder gelukkige wedstrijd. Vlak na de start kwam hij in het gedrang terecht waardoor zijn Volkswagen Golf 5 minder vlot over het circuit was te sturen. Hij eindigde uiteindelijk als twaalfde.

Uitslag DNRT Racing Days 2011
Race 1 Toerwagen Diesel Cup:
1. Marcel Roeleveld, Volvo C30 D5, 20 ronden,
2. Eq. Kool / Zumbrink, BMW 123d, op 21,489,
3. Eq. Morien / De Groot, Volkswagen Golf 5, op 26,752,
4. Eq. Nooren / Barten, BMW 123d coupe, op 27,570,
5. Eq. Molenaar / Max Braams, BMW 123d, op 29,678,
6. Lev Fridman, BMW 120d, op 50,286,
7. Eq. Renate en Frank Wilschut, BMW 120d, op 1 ronde,
9. Eq. de Kleijn / Cornelissen, BMW 123d, op 1 ronde,
10. Eq. van Rijswick / L’Ortye, BMW 120d, op 1 ronde,
11. Rob Severs, BMW 123d, op 1 ronde,
12. Jeroen Dik, Volkswagen Golf 5, op 1 ronde,
13. Eq. Bouhuys / Van Os, BMW 320d, op 1 ronde,
14. Eq. Zwart / Liesette Braams, BMW 123d, op 1 ronde,
15. Eq. Gras / Smeijsters, SEAT Leon, op 2 ronden.

Tweede plaats in Supersport I fraaie beloning voor Divitec-coureur

Regendans brengt Carlo Kuijer naar podium in Dutch Supercars op Spa-Francorchamps

Dongen, 27 juni 2011 – Puur op motorvermogen zou Carlo Kuijer weinig kans maken op de supersnelle racepiste van Spa-Francorchamps. Maar in de Belgische regen voelde de Divitec-coureur zich afgelopen weekeinde als een vis in het water. Met prima stuurwerk reed de Dongenaar zich in de eerste heat van de Dutch Supercar Challenge fraai naar plek 2 van de Supersport I-divisie. ,,Helemaal super’’, stelde een bijzonder blije Kuijer. ,,We hebben echt een zeer goed weekend gedraaid.’’

De eerste twee racestops van het lopende seizoen besloot Carlo Kuijer op te offeren voor de lange termijn. Terwijl de collega-rijders al vol gas in actie kwamen, zat Kuijer met zijn team uit te dokteren hoe de nieuwe SF11-bolide het beste opgebouwd kon worden. Nadat Kuijer drie weken geleden tijdens zijn seizoensopener in Assen al de potentie van zijn vernieuwde voiture bespeurde, kwam er dit keer op het beroemde Waalse raceasfalt een meer dan passend vervolg.

Goed gevoel
Tijdens de vrije trainingen van vrijdag merkte Carlo Kuijer reeds dat er wat te halen zou zijn. ,,De auto voelde direct goed. Hij lag prima op de baan’’, zag de Team Divitec Racing-rijder. ,,Aan de andere kant weten we dat we nog steeds op het gebied van motorvermogen te kort schieten. Na Assen, toen we zo’n 110 paardenkrachten misten op de concurrentie, hebben we aan de uitlaat gesleuteld. En daarmee de PK’s opgepookt tot 308. Maar dat is eigenlijk nog steeds te weinig.’’

Snel op natte baan
Onder normale en droge omstandigheden zou Kuijer derhalve kansloos zijn op de vele snelle en lange rechte stukken van Spa-Francorchamps. In het Ardenner woud wil het echter nogal eens flink regenen en dat doet de autosportkansen natuurlijk direct keren. ,,Dat merkte ik zeker tijdens de kwalificatie’’, vertelt Kuijer. ,,We begonnen die op een natte baan. Ik voelde me direct thuis en ging supergoed. Van de 72 GT- en Supersport I-coureurs die in actie kwamen, stond ik op een gegeven moment op P3 algemeen. Later droogde de baan echter op en konden de auto’s met meer vermogen hun surplus aan power etaleren. Hetgeen voor mij uiteindelijk tot P31 algemeen en startpositie 8 in de klasse resulteerde.’’

Regendans
Voor Carlo Kuijer was het dus te hopen dat hij tijdens de races wat hulp zou krijgen van Pluvius. ,,We hebben vrijdagavond een regendansje gedaan. En de weergoden gaven ons zaterdag waar we om gevraagd hebben’’, grapt Kuijer, die bij aanvang direct een superstart kende. ,,Mijn grip was super en ik ging op de natte baan als een speer. Ik had zoveel schik en lol in de auto. Ik had meer het gevoel met een computerspelletje bezig te zijn dan echt met racen. Ik was volkomen één met de auto en eigenlijk helemaal niet met de posities op de baan bezig’’, aldus Kuijer, die na de verplichte pitstop als 2de terug de baan op kwam. ,,Nadat ik vervolgens koploper Jacky van der Ende was gepasseerd, ging ik bij de Supersports zelfs aan de leiding. Dat is voor mij ongekend. Helaas begon de track tijdens de 60 minuten plus één ronde durende wedstrijd op te drogen. Dan weet ik dat de performance van mijn bolide omlaag gaat. Zo wist Bert van der Zweerde me uiteindelijke nog te passeren. In de slotfase gingen we beiden voor de zege. En ook beiden schoten we nog een keer door nadat iemand een oliespoor had neergelegd. Uiteindelijk bleek Bert de snelste, maar was ik zeer content met mijn mooie tweede stek. Echt super om op het podium te kunnen staan.’’

Maximaal haalbare
Voor de tweede heat, die op zondag werd verreden, hoopte Kuijer uiteraard op een vergelijkbaar scenario. ,,Maar dit keer werden onze regengebeden helaas niet verhoord’’, vertelt hij. ,,Door een startcrash reden we aanvankelijk heel lang achter de safetycar. Tijdens de pitstop moest ik vanwege het goede resultaat van race 1 reglementair langer stil blijven staan. Die tien ‘successeconden’ zorgden ervoor dat ik zonder te racen flink wat plekjes verloor. Ik kwam daardoor terug de baan op als 7de in de klasse. Vervolgens heb ik, door nog twee rijders in te halen, op de droge baan het maximale uit mezelf én de auto gehaald. Met P5 als het best mogelijke resultaat.’’

Kalender
Na het zeer goed verlopen bezoek aan Spa, kijkt Carlo Kuijer met vertrouwen uit naar het volgende raceweekend. Op 16 en 17 juli schitteren de Dutch Supercars op het Belgische Zolder. ,,We zullen voor die tijd ons uitlaatsysteem nog verder aanpassen. Dit om het tekort aan vermogen verder in te dammen. Omdat de brute power op dat circuit een minder prominente rol speelt dan op Spa, moeten daar in theorie wederom mogelijkheden liggen. Al zal ik dan wel goed mijn rust moeten bewaren. Ik rij nog wel eens een tikje te agressief daar.’’

Snoeks eerste winnaar nieuwe Swift seizoen

Sven Snoeks heeft afgelopen weekend de openingsmanche van het nieuwe Formido Swift Cup-seizoen gewonnen. Na 12 rondjes Paasracen op Circuit Park Zandvoort had hij een voorsprong van een fractie van een seconde op Bart van Os, die de tweede plaats voor zich opeiste. Snoeks, die met de Certainty Racing-auto van regerend kampioen Niels Langeveld racet, begint daarmee uitstekend in zijn jacht op de titel. ,,Super, het kan niet beter”, zei de winnaar na afloop van zijn zege. ,,Bart van Os zat er een paar keer naast, zeker in de S-bocht, dus het was erg spannend. Maar dit is natuurlijk een geweldig begin van het seizoen.’’

Creative Action Rally Team neemt deel aan Monte Carlo Rally

Het Creative Action Rally Team is nauw betrokken bij de historische rallysport.
Ook dit jaar zullen de teams in diverse rally’s deelnemen waaronder de Monte Carlo Rally, met de Datsun 240z voorzien van Intrax schokdempers.

Van de bijna duizend inschrijvers zijn er 328 teams toegelaten waaronder slechts twee Nederlandse teams.  Het Creative Action Rally Team, met bestuurder Herman van Oldenmark en navigator Fred Hak is daar één van.  Voor beide teamleden is dit een jongensdroom die gaat uitkomen.

MEEDOEN IN DE BEFAAMDE MONTE CARLO RALLY.

Indien u geïnteresseerd bent kunt u het team volgen via de speciale link op de website;

www.volgdemontecarlorally.nl