camber

VERINGSTERMINOLOGIE VERKLAARD

 

VEER / SPIRAALVEER

De veren dragen het gewicht van het voertuig en staan beweging van de wielen toe, waarna ze ervoor zorgen dat de auto weer op rijhoogte terugkomt. De veren zijn van zeer grote invloed op de rijeigenschappen van de auto, en indien verlaagd ook op de uitstraling van de auto. Vaak wordt met behulp van progressieve of hardere veren de auto verlaagd, zie ook hieronder.

Hardheid, “C-waarde”/”Veer-constante” van een veer
De C staat voor “Constante”
Een veerconstante wordt onder andere uitgedrukt in
– Kilogrammen per centimeter = Kg/cm of ook wel;
– Newton per millimeter = N/mm

Het gaat dus om Kracht per Indrukking

Bijvoorbeeld, 50 N/mm = 50 Kg/cm
Dat betekent dat er 50 Kg nodig is om deze veer 1 cm in te drukken.
Willen we deze veer 4 cm indrukken dan hebben we daarvoor een kracht nodig van 200 Kg.
Bovenstaand is uitgedrukt in metrisch / Europees. Willen we dit “goed gemiddeld vertalen” naar USA, dan vermenigvuldigen we met 5,6 dus;
100 N/mm=Kg/cm = 560 Lbs/in = Pounds/Inch

SCHOKBREKER / STRUT

De schokbreker (of schokdemper) is afgestemd op de gebruikte veer en slag. Demper en veer zijn samen de schokbreker. De schokdemper is als strut een onderdeel van Macpherson wielophanging. Ze “dempen de schok” door omzetting van de kinetische (bewegings-) energie in warmte. Ze zorgen voor wegligging, comfort, veiligheid, bescherming van materiaal; mits goed afgestemd!

BUMP STOP / EIND STOP / BUMP RUBBER

Werken als een “kussen” aan het einde van de demperslag. Ook zorgen ze voor veiligheid als ze het “doorslaan” van de schokdemper opvangen. Ze zijn gemaakt van een speciale urethaan-/rubber-compound voor maximale energieopname.

SCHROEFSET / COILOVER

Een schroefset of coilover is een demperconstructie waarbij de veer over de demperbuis zit en de buis voorzien is van schroefdraad. De veervoorspanning wordt verzorgd door een veerschotel met schroefdraad die draait over de draad op de demperbuis. Met de voorspanning van de veer wordt de rijhoogte van de auto afgesteld. Ook is het nu mogelijk veren te verwisselen voor zachtere / hardere / kortere of langere varianten.

ANTI-ROLL BAR

Ook wel genoemd de “anti-sway bar”, is een torsie stang die de linker en rechter wielen met elkaar verbindt. Doordat er een verbinding ontstaat tussen de linker en rechter wielen helpt het tegen het rollen van de chassis door de torsie kracht in de stang.

CAMBER

Waarschijnlijk de bekendste term van de 3. Camber is de hoek van de wielen, in relatie tot de weg, frontaal gezien (voor de auto). Probeer een lijn voor te stellen midden door het loopvlak van de band. (“midden-lijn”). Bij 0º zal deze lijn loodrecht op de weg staan. (groene lijnen). Als deze “midden-lijnen” een “V” vormen, dan spreken we van “Positief Camber” (rode lijnen). “Negatief Camber” ontstaat als deze lijnen een “A” vormen (blauwe lijnen). Lees hier meer over camber, caster en toespoor en uitspoor.

Camber