AL BIJNA 50 JAAR AAN DE TOP

Intrax is een Nederlandse fabrikant van hoogstaande demping- en veringtechnologie met bijna 50 jaar intensieve ervaring op het allerhoogste niveau in verscheidene autosport disciplines. Intrax ontwerpt en produceert schokdempers, vering en ondersteltechniek voor Formule 1 auto’s, straatauto’s, schoorstenen, hijskranen, intern transport banen, nautische doeleinden en alles daartussen. Intrax wordt ook wel dé schokdemper specialist genoemd. Alle schokdempers van Intrax zijn “maatpakken” aangezien iedere set ontworpen wordt aan de hand van de specificaties van de auto/machine/voorwerp en de wensen van de bestuurder/eigenaar/ontwerper, dus nog echt “Custom Made”.

Benieuwd hoe Intrax er van binnen uitziet? Bekijk onderstaande video voor een impressie.

HET ONTSTAAN VAN INTRAX

In 1975 werd door Henk Thuis White Power Suspension opgericht, wat later kortweg WP Suspension ging heten. WP werd marktleider in vervangingsvering voor motoren, zowel weg- als crossmotoren, en er werden vele wereldkampioenschappen mee behaald.

De naam White Power was te danken aan de witte kleur van de veren. Die kwam voort uit een toeval: de leverancier maakte ook bedden voor ziekenhuizen en die waren altijd wit gelakt. De veren dus ook, want dat was de enige kleur die de leverancier in huis had!

Henk Thuis heeft WP Suspension begin jaren 90 verkocht en uiteindelijk is de grote Oostenrijkse motorfabrikant KTM 100% eigenaar geworden van het inmiddels beroemde witte veringmerk, dat op al hun motoren is gemonteerd en waarmee op het hoogste niveau – zelfs in de MotoGP – veel racesuccessen worden behaald.

In de laatste jaren van WP groeide Henks interesse in auto’s en hij was na de verkoop van WP zelfs nog betrokken bij de ontwikkeling van de WP-schokdempers op de Benettons waarmee Michael Schumacher zijn eerste twee F1-wereldtitels behaalde. Samen met Joop Donkervoort volgde Henk Thuis in die tijd een racecursus – uiteraard in een Donkervoort – en dat alles leidde hem onvermijdelijk in de richting van hoogwaardige vering voor auto’s. Samen met zijn partner Claudette Sommers werd gestart met het opzetten van het nieuwe merk Intrax, wat staat voor ‘International Traction’. De ‘huiskleuren’ rood, zwart en wit voor het logo zijn niet toevallig – die zijn gelijk aan die van het succesvolle WP. Op 1 mei 1994 was de officiële oprichting van Intrax een feit.

In 1995 nam het ambitieuze, in het Brabantse Volkel gevestigde nieuwe veringmerk deel aan de grote SEMA Show in Las Vegas. Een grote stand zorgde ervoor dat contact werd gelegd met een bedrijf uit Maleisië dat jarenlang de grootste afnemer werd van Intrax-veren, waarmee de fundering voor Intrax was gelegd. Intrax verzamelde vakkundige technici om zich heen, er werden nieuwe draai- en freesbanken aangeschaft, nieuwe technologie werd ontwikkeld, de productiviteit ging omhoog en het personeelsbestand werd uitgebreid. Intrax maakte al snel naam met high-tech schokdempers voor race-, rally- en straatauto’s

TEAM MET AUTOSPORT DNA

In 2015 vond Henk Thuis het tijd om het stokje over te geven en heeft hij zijn aandelen verkocht:

Claudette Sommers is vandaag de dag verantwoordelijk voor financiën, inkoop en planning. Daarnaast organiseerde Claudette o.a. de Suzuki Swift Cup in opdracht van Circuit Zandvoort in de NK weekenden en heeft zij flink wat circuitervaring.

Niek van Sambeek is in 2007 het team komen versterken als ingenieur. Nadat hij na zijn HTS-studie een half jaar bij TNO gewerkt had, besloot hij dat hij beter op zijn plek was in een klein high-tech-bedrijf waar hij zijn ideeën volledig kon verwezenlijken. Niek is verantwoordelijk voor de technische ontwikkelingen binnen Intrax.

Donald Molenaar is in 2013 bij Intrax in dienst gekomen op de verkoopafdeling daar Intrax veelvuldig met hem had samen gewerkt op circuits en zijn ervaring als coureur (met negen titels op zijn naam!) sloot hier goed op aan. Donald is verantwoordelijk voor marketing & verkoop en de circuitondersteuning.

Marcel van Vliet is investeerder en heeft in 2015 de koop van Intrax mogelijk gemaakt. Hij was al jarenlang goed bekend met Intrax, aangezien hij vele jaren heeft geracet en daarna nog elf keer prominent heeft deelgenomen aan de Dakar-rally in auto’s en vrachtwagens.

Niet alleen Niek, Donald, Claudette en Marcel hebben een achtergrond in de autosportwereld. Alle medewerkers van Intrax hebben een autosport-DNA en zijn regelmatig op of naast het racecircuit te vinden.


WAT WE DOEN
Intrax opereert in binnen- en buitenland; op het moment is de verdeling ongeveer 25% Nederland en 75% buitenland, ook buiten Europa. Intrax-vering is standaardmontage op de gerenommeerde sportwagenmerken Donkervoort en Radical. Daarnaast heeft Intrax 52 raceauto’s gebouwd voor de Ford Fiesta Sprint Cup en 51 auto’s voor de Mazda MX-5 Cup welke uiteraard ook zijn voorzien van Intrax-schokdempers.

Alhoewel de race- en rallysport veel van onze technische ontwikkelingen hebben voortgestuwd, maakt Intrax vandaag de dag steeds meer vering voor straatauto’s en klassieke auto’s. Niet alleen voor eigenaars van sportieve auto’s die hun vering naar een hoger niveau willen tillen, maar ook steeds meer voor eigenaars van klassieke auto’s die willen dat hun klassiekers ook zo goed mogelijk rijden. Met behoud van het originele uiterlijk, want Intrax bouwt hoogwaardige veringtechnologie naar wens in authentiek ogende behuizingen.

Elke veringset die wij afleveren is maatwerk, en dat betekent een optimaal op de auto en klant afgestemde vering. Intrax-schokdempers zijn bovendien altijd later nog aan te passen en kunnen ook worden voorzien van upgrades.

Naast vering voor elk denkbaar type auto maakt Intrax ook schokdempers voor andere voertuigen en industriële toepassingen. Dit varieert van de stoelen van speedboten tot lopende banden in fabrieken, en van landbouwmachines tot hijskraancabines en zelfs de balanceergewichten van hoge schoorstenen. Ook hier is het gemeenschappelijke kenmerk dat dit allemaal maatwerk is.

Sinds januari 2020 is Intrax gevestigd in een nieuw, groter en energie neutraal pand in het Brabantse Oss, waar klanten uiteraard ook terecht kunnen voor schokdempermontage en het uitlijnen en uitwegen van hun auto’s. Kom gerust langs om tijdens een proefrit met een van onze experts de meerwaarde van onze schokdempers zelf te ervaren!