Marcel Roeleveld wint eerste wedstrijd Toerwagen Diesel Cup op Spa-Francorchamps

FRANCORCHAMPS (7 oktober 2011) – Op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps heeft Marcel Roeleveld de eerste race van de Toerwagen Diesel Cup gewonnen. Aanvankelijk moest de rijder met de Volvo C30 D5 achter het tweetal Ronald Morien en Dennis de Groot (Volkswagen Golf 5) plaatsnemen, maar na de verplichte pitstop nam hij het heft in eigen hand en reed naar de overwinning. Ferdinand Kool en Henry Zumbrink (BMW 123d) werden in België als tweede geklasseerd, voor Morien en De Groot.

Morien stuurde zich na de start het beste door de eerste bochten en leidde de wedstrijd. In zijn kielzog reed Roeleveld en hij vormde een serieuze bedreiging. Even leek de Volvo-rijder in het voordeel te zijn en vond hij een weg langs de Golf, maar Morien pakte hem al snel terug. Tot aan de pitstops was het tweetal slechts centimeters van elkaar verwijderd. Daarachter vestigde het tweetal Marcel Nooren en Maik Barten (BMW 123d Coupé) zich op de derde plaats. Kool en Zumbrink volgden op enkele seconden.

Na dertig minuten werd de wedstrijd geneutraliseerd met een zogeheten code zestig, waarbij er maximaal zestig kilometer per uur gereden mag worden. De pitstraat was vlak daarvoor opengegaan voor het inlossen van de verplichte pitstop. Roeleveld bleek op het juiste moment binnen te zijn gekomen en leidde vervolgens de race met enkele seconden voorsprong op equipe Nooren / Barten. Morien had ondertussen het stuur overgegeven aan De Groot, die de derde plaats innam. Voor Kool en Zumbrink waren de kansen ook nog niet verkeken, want bij twee van hun voorgangers hing er een tijdstraf boven het hoofd.

De BMW van Nooren en Barten kwam uiteindelijk als eerste over de finishlijn, maar zij werden door de wedstrijdleiding bestraft voor het inhalen van de safety car. De overwinning ging daardoor naar een enthousiaste Marcel Roeleveld. “De start en de eerste ronde waren erg rommelig, maar het lukte om samen met Ronald Morien van de rest weg te rijden”, legt Roeleveld uit. “Aan het einde van de race werd ik door achterliggers twee keer opgehouden en kwam Marcel Nooren aan mij voorbij. Hij kreeg echter straf waardoor ik uiteindelijk de wedstrijd won. Geweldig om juist op dit circuit te winnen!”

Henry Zumbrink reed zijn BMW 123d naar de tweede plaats, waarbij hij samen met teamgenoot Ferdinand Kool profiteerde van de straf van het tweetal Ronald Morien en Dennis de Groot. Bij hen werd namelijk tien seconden aan de totaaltijd toegevoegd vanwege afsnijden van de baan. “We zijn super blij met deze prestatie”, zegt Kool. “We wisten dat we het hoofd koel moesten houden en dat hebben we gedaan. Het team vertelde me dat de auto van Jeroen Dik stuk was en hij is onze grootste tegenstander. We hebben lekker gereden en doen goede zaken in het kampioenschap.”

“Helaas hadden we pech met de code zestig”, vertelt Ronald Morien, die tot halverwege de wedstrijd de leidende positie in handen had. “We lagen 25 seconden voor op de rest van het veld en dat waren we vervolgens kwijt. Hoe dan ook zijn we blij met een podiumplaats en kijken enorm uit naar de race van morgen.”

Kampioenschapsleider Jeroen Dik kende een minder gelukkige wedstrijd. Vlak na de start kwam hij in het gedrang terecht waardoor zijn Volkswagen Golf 5 minder vlot over het circuit was te sturen. Hij eindigde uiteindelijk als twaalfde.

Uitslag DNRT Racing Days 2011
Race 1 Toerwagen Diesel Cup:
1. Marcel Roeleveld, Volvo C30 D5, 20 ronden,
2. Eq. Kool / Zumbrink, BMW 123d, op 21,489,
3. Eq. Morien / De Groot, Volkswagen Golf 5, op 26,752,
4. Eq. Nooren / Barten, BMW 123d coupe, op 27,570,
5. Eq. Molenaar / Max Braams, BMW 123d, op 29,678,
6. Lev Fridman, BMW 120d, op 50,286,
7. Eq. Renate en Frank Wilschut, BMW 120d, op 1 ronde,
9. Eq. de Kleijn / Cornelissen, BMW 123d, op 1 ronde,
10. Eq. van Rijswick / L’Ortye, BMW 120d, op 1 ronde,
11. Rob Severs, BMW 123d, op 1 ronde,
12. Jeroen Dik, Volkswagen Golf 5, op 1 ronde,
13. Eq. Bouhuys / Van Os, BMW 320d, op 1 ronde,
14. Eq. Zwart / Liesette Braams, BMW 123d, op 1 ronde,
15. Eq. Gras / Smeijsters, SEAT Leon, op 2 ronden.