HENK THUIS MET ZIJN PORSCHE IN ROCKINGHAM 1ste EN 3e

In de Supersport I-divisie ging de overwinning naar Henk Thuis, die ook profiteerde van een stuurfout van de concurrentie. René Wijnen spinde namelijk na de pitstops en zag zo een overwinning aan zijn neus voorbij gaan.
http://www.supercarchallenge.nl/news/1/1556/toch_een_overwinning_voor_short_op_eigen_bodem.htm

Competition Car Insurance Radical UK Cup

Op het Donington park Non-Championship weekend werd er gereden door de Radicals tijdens het weekend van 25 en 26 september.

Deze ultrasnelle auto’s rijden op Intrax dempers en zorgen altijd gegarandeerd voor veel spektakel en snelle rondetijden.

De radical SR8 is simpelweg swerelds snelste productie auto, houder van het ronderecord op het welbekende circuit, de Nurburgring Nordschleife.
De auto wordt aangedreven door een unieke serie van Powertec RP motoren, met superbike technologie in de cilinderkoppen en formule 1 technologie in de interne motoronderdelen.

Na drie spannende races was de overwinning voor Derek Johnston, gevolgd door Huff/Wright en Abbott/Abbott.

Cor Euser meester op een natte Nurburgring

Waar iedereen het gehele weekend al voor vreesde werd vandaag de waarheid. De gehele morgen was het nat op de Nürburgring waardoor de tweede race van de Dutch Supercar Challenge op het Duitse circuit onder natte omstandigheden verreden werd. Cor Euser bleek in de race door niemand bij te houden en won de race met een geruime voorsprong. Tweede werden Siebrand Dijkstra en Arjan van der Zwaan, die al in de eerste ronde spinden maar door een knappe inhaalrace toch nog op het podium eindigden. Derde werd Rick Abresch, die profiteerde van de straftijd die Peter Versluis aan zijn broek kreeg voor een te korte pitstop.

Renault Clio Ice race behaalt goede resultaten.


De Renault Clio Ice race rijdend met intrax dempers heeft afgelopen weekeinde goede resltaten neergezet tijdens de ijs race van Andorra in het kleine vorstendom.

Vrijdag met de 1ste qualificatie een 6de en 7de plek.
Zaterdag met de 2de qualificatie een 2de en 5de plek.
De Clio zat met zijn beste rondetijd 30/100ste van een seconde van de tijd van Allan prost af met zijn Dacia Lodgy.

Resultaten van afgelopen weekeinde:
eerste – Alain PROST (Dacia Lodgy)
tweede – J.B DUBOURG (Renault Clio)  = 2nd behind
derde – Olivier PANIS (Skoda Official ORECA Team) 

Het intrax-team feliciteerd het team met zijn goede behaalde resultaten.

Carlo Kuijer geniet in Supercars van endurancerace ‘Zes uur van Zolder’

Vier weken geleden vormden Carlo Kuijer en Berry van Elk voor het eerst een raceduo. De samenwerking tijdens de Gamma Racing Days in Assen beviel dermate goed, dat de coureur uit Dongen en de zoon van Dutch Supercar-organisator Dick van Elk de samenwerking hebben gecontinueerd voor de endurancewedstrijd van Zolder.

Perfecte auto

Kuijer en Van Elk kenden een uitstekende voorbereiding op de Supercar-strijd, die onderdeel uitmaakte van de 24 uur van Zolder. Voordat op zaterdagmiddag 16.00 uur het startschot werd gegeven, reed de bolide van Team Divitec Racing uitstekend over het 4 kilometer lange Belgische circuit. ,,De vrije trainingen en de kwalificatie verliepen uitstekend’’, zegt Kuijer. ,,De auto voelde perfect aan. We hadden dermate veel zelfvertrouwen, dat we ons zelfs hebben ingeschreven voor de 24 uursrace, die na het afvlaggen van de Dutch Supercar-wedstrijd dus nog 18 uur zou doorgaan. Uitgangspunt was een goed resultaat tijdens de wedstrijd over zes uur, waarna we zouden proberen  om zo lang mogelijk door te rijden.’’

Helemaal kapot

Met een 3de kwalificatietijd in de Supersport I-klasse (en 11de algemeen) hadden Kuijer en Van Elk een prima beginpunt. ,,Al was het al heel snel duidelijk dat het een bijzonder zware wedstrijd zou worden. Het was immers erg warm en de temperaturen in de cockpit liepen op tot 70 à 80 graden Celsius. Het was net een sauna’’, aldus Kuijer, die desondanks furieus van start ging. ,,Hoewel de auto het prima hield, had ik het echt rustiger aan moeten doen. Ik had een iets minder snelle maar goede racepace moeten pakken, waarbij ik in een lekker ritme zou komen. Nu vergde ik onder de zware omstandigheden direct heel veel van mezelf en kwam ik na 55 minuten kapot uit de wagen.’’

Veel punten

,,Ook Berry had het vervolgens zwaar’’, vervolgt Kuijer. ,,Niettemijn hielden we uitstekend vol. Na drie uur racen lagen we in onze klasse achter Wolf Nathan/Jaap van Lagen op een mooie tweede plek. Dat leverde ons veel punten op voor het kampioenschap, aangezien de rangschikking halfweg koers zou gelden als richtlijn voor wat normaal gesproken race 1 is. De stand na 6 uur was vervolgens, qua puntentoekenning, bepalend voor wat normaal race 2 is’’, legt Kuijer het redelijk ingewikkelde systeem uit. ,,Na vier uur racen zaten we er nog steeds prima bij. Helaas kregen we op dat moment problemen met de versnellingsbak. Daardoor moesten we verder rijden met een dubbele kluts. Dat kostte ons zo’n 8 seconden per rondje. Dat was jammer. Niettemin hebben we de zes uur volbracht en zijn op plek 4 gefinisht. Omdat er één gastcombinatie voor ons zat, kregen we de punten van de nummer 3. Dat betekent niet alleen dat we uitstekend hebben gepresteerd tijdens ons endurance-debuut, maar dat we bovendien goede zaken in het klassement hebben gedaan. Ik sta nu op plek 4 en heb de 3de plaats in het vizier gekregen. Omdat ik dit seizoen de eerste vier races heb gemist, is dit een geweldig resultaat.’’

Op naar Spa en Assen

Hoewel Kuijer en Van Elk dus de intentie hadden om de volledige 24 uur van Zolder te completeren, hebben ze besloten na het afvlaggen van de Dutch Supercar-wedstrijd de strijd te staken. ,,Vanwege de problemen met de versnellingsbak was het geen haalbare kaart om nog 18 extra uren door te gaan’’, aldus Kuijer, die na de mooie racedag van Zolder uitkijkt naar de toekomst. ,,We hebben dit seizoen met Spa-Francorchamps en Assen nog twee mooie weekenden voor de boeg. Mijn doel is plek 3 in het eindklassement van de Supersport I. Daar gaan we met Team Divitec Racing hard voor strijden.’’

DSC: Barry Maessen 3de met de BRL-V6

Barry Meassen is bij de 2de race afgelopen weekend in Donington Park 3de geworden met de BRL-V6.

Spirit Racing prima voorbereid voor het komende seizoen!

Geen moment rust gaf teamcaptain Rob Nieman de mensen van Spirit Racing op weg naar de voorbereiding van het nieuwe seizoen. De opdracht was duidelijk, nieuwe motoren gecombineerd met een lichter totaal pakket waren de uitgangspunten voor de nieuwe racewagens voorafgaande aan het nieuwe raceseizoen. Drie podiumplaatsen in 2010 waren de gedreven teamcaptain niet genoeg, er moet in 2011 meer gewonnen worden. Voor het seizoen 2011 is de bezetting van de eerste 2 auto’s helemaal rond en lopen de onderhandelingen nog op drie fronten voor het runnen van een extra auto tijdens de races van de Dutch Supercar Challenge.

Machiel Kars maakt opwachting bij Spirit Racing.
Vaste rijder Frank Bèdorf zal tijdens de races gezelschap krijgen van een nieuwe teamgenoot. Vooral de laatste vier races in 2010 liet Frank een sterk stijgende lijn zien in prestatie en werd duidelijk dat meer vermogen gewenst was om dit om te zetten naar nog betere uitslagen.
Frank zal samen met Machiel Kars de vernieuwde (snellere) Clio gaan bemannen en doen nu gezamenlijk een gooi naar de podiumplaatsen tijdens de races van de Dutch Supercar Challenge. Machiel is geen onbekende in de racewereld, hij was hiervoor met zijn VW-golf steeds vooraan te vinden in de uitslagen van de races in de Sport klasse bij de DNRT. De reden dat Machiel voor Spirit heeft gekozen is dat Spirit Racing al 5 jaar actief is in de DSC, en een reputatie heeft in het bouwen van snelle en betrouwbare raceauto’s. Voeg hieraan toe de perfecte presentatie van team en hun moderne hospitality trailer, dan zal ook Machiel net als Frank en Rob hun partners in 2011 een perfect raceweekeinde kunnen aanbieden.

Nadat Machiel een aantal jaren voornamelijk op het circuit in Zandvoort heeft gereden staan voor hem nu ook de uitdagende circuits van Donnington en Spa op het programma. De DSC zal verder op 2 dezelfde racedagen samen met de Superleaque acteren. (Zolder en Assen) Verder zullen we in het weekeinde van 23 april starten tijdens de bekende paasraces op Zandvoort. Dat dit uitdagende programma voor een geweldige exposure voor coureurs, gasten en sponsoren zal zorgen, staat als een paal boven water. De andere nieuwe auto wordt de auto voor vaste Spirit coureur Rob Nieman. De kampioen van 2008 viel afgelopen seizoen net buiten de top-3 in de einduitslag van de Sportklasse (4de) maar is vastbesloten om daar dit jaar verandering in te brengen. Een nieuwe auto met een lager gewicht gecombineerd met een verder ontwikkeld betrouwbaar technisch pakket moeten de nieuwe auto meer snelheid geven als de 2010 auto. Wat verder opvalt bij Spirit Racing is het grote aantal, en uiteenlopende diversiteit aan sponsoren op de raceauto’s en de vrachtauto van het team. Nieman heeft daar een eigen visie in, natuurlijk zijn grote sponsors een geweldig voorrecht maar ook een gevoelig risico als één van deze sponsoren om wat voor reden dan ook wegvalt. Door het spreiden van het risico onder meerdere partners verklein je dit risico tot een minimum. Als je voor acceptabele bedragen een perfecte format kan aanbieden dan blijven de sponsoren je ook trouw. Dit is in de afgelopen jaren dan ook succesvol gebleken Mooi hierin is te melden dat veel partners al meer dan 10 jaar betrokken zijn bij het Spirit Racing Team. Spirit Racing zit voor seizoen 2011 wederom in de lift, als raceteam heeft het een kerngezonde structuur die wordt onderhouden door een geweldig team van louter vrijwilligers. En juist de inzet en passie van deze vrijwilligers geven de coureurs een geweldige motivatie om het uiterste uit hun Renault Clio te persen.

Coronel Racing 1ste tijdens 4 uren van Zandvoort met Radical SR3 RS Cup spec.

De 4 uur van Zandvoort, de derde wedstrijd van het Winter Endurance Kampioenschap 2010-2011, is gewonnen door Coronel Racing. Met een Radical SR3 RS Cup spec. sportscar werden de tweelingbroers Tom en Tim Coronel, samen met teamgenoten Bas Schothorst en Marc Koster, als winnaars van de vier uur durende wedstrijd afgevlagd.

Afgelopen zaterdag kwam de Radical SR3 RS Cup spec nieuw “out of the box” voor Coronel Racing. Dit weekend werd de vuurdoop met de eerste race. Na 4 uur racen kwamen ze overtuigend als eerste over de finish met 2 rondes los van de nummer 2!

"Het is echt een superleuke auto om mee te racen. Je zit lekker met je kop in de wind en qua rijgedrag is het een echte race auto waar je lekker hard de bochten in kan duiken", aldus Tom.

Ook de equipe Freebird/Molenaar heeft uitstekend gereden met een 9de plaats als resultaat.

Videobeelden van de overwinning met de Radical  en een interview van 4 uren van Zandvoort zijn hier te zien.
Voor het complete persbericht kijk op www.autosport.nl

Swift Cup: Nieuwe Swift Sport doorstaat vuurdoop met glans

Tevreden gezichten bij het debuut van de nieuwe Suzuki Swift Sport waarmee met ingang van dit seizoen gestreden gaat worden in de Formido Swift Cup. “De auto was meteen al twee seconden sneller dan bij de roll-out van het vorige model vijf jaar geleden. Donald Molenaar heeft er zaterdag vier uur achter elkaar probleemloos mee gereden en stapte met een big smile uit”, aldus een diktevreden Henk Thuis van Intrax, bouwer van de nieuwe cupracer.

swift_cup_zla

De nieuwe Suzuki Swift Sport kreeg zijn vuurdoop op Circuit Park Zandvoort tijdens de vrije trainingen en kwalificatie van de Nieuwjaarsrace, de tweede wedstrijd van het Winter Endurance Kampioenschap. “Zaterdag reed de auto zijn eerste meters. Donald Molenaar is er vervolgens vier uur mee aan het knallen geweest en stapte met een brede glimlach uit. Alles verliep probleemloos. De nieuwe Swift Sport was meteen al twee seconden sneller dan bij de roll-out van het vorige model. Daarbij reden we nog met het standaard uitlaatsysteem. Allemaal zeer veelbelovend. De voorkant van de auto luistert heel zuiver en de Swift gedraagt zich zeer voorspelbaar. Dat is natuurlijk erg belangrijk voor beginnende rijders, waar de Formido Swift Cup toch vooral voor bedoeld is”, aldus Henk Thuis, die zelf op zondag de nodige testritten voor zijn rekening nam.

Over belangstelling had de nieuwe Swift Sport niet te klagen. “De interesse was boven verwachting. Er waren al teams die hadden aangegeven met twee of drie auto’s te willen gaan rijden, maar in het weekend liepen er spontaan nieuwe mensen binnen die zeer geïnteresseerd zijn. De eerste vijf auto’s worden nu opgebouwd en er staan er twintig gepland”, meldt Henk Thuis over de interesse in de Formido Swift Cup, dé opstapklasse voor jong autosporttalent.
“Met de nieuwe auto hebben we ook goed naar de wensen van de rijders uit de cup geluisterd. Zo is het ABS nog beter dan bij het vorige model en rijden we met verbeterde remmen die een veel langere levensduur hebben.” Voor de nieuwe Swift Sport is heel bewust gekozen voor 15 inch wielen. Henk Thuis licht toe:
“De 16 inch banden zijn veel duurder en ook niet op tijd leverbaar. Zowel prijstechnisch als logistiek viel de keuze dus in het voordeel van de 15 inch wielen uit.”

swift_cup_zl

De Swift Sport wordt aangedreven door een 136 pk leverende 1600cc motor en beschikt over een zesversnellingsbak. De auto is zeven centimeter langer dan het vorige model waarmee vijf jaar in de Formido Swift Cup is gereden. De nieuwe Swift Sport beleeft zijn debuut tijdens de Kruidvat Gillette Paasraces (6 tot en met 9 april) op Circuit Park Zandvoort.

Team Mad & Daring/duo Abresch & Dekking overwinnaars divisie III van de 4 uren van Oschersleben

De 120d Cup-rijders hebben zondermeer weer fraai gepresteerd in deze race. In ieder geval veel genoegen aan het evenement hebben beleefd  het team Danny Werkman en Alex van ’t Hof en onze oosterburen van K & K Racing met ondersteuning van Henk Thuis.

Dillon Koster, Marc Koster en Bertus Sanders reden een snelle tijd in de training van 1.44.6 in de 120d in Dubai-uitvoering. Gezien het constante rijden en ‘no problems’ geeft dat de snelle burger moed voor de uitputtingsslag in de hitte.

De volgende race voor het Winterkampioenschap wordt op Zandvoort verreden.