De tweede FIA WTCC-overwinning voor Tom Coronel is een feit.

Tom Coronel wint opnieuw WTCC Japan

Suzuka, 23 oktober 2011 – De tweede FIA WTCC-overwinning voor Tom Coronel is een feit. Met zijn ROAL Motorsport BMW 320 TC startte hij in de twintigste race van het Wereldkampioenschap voor Toerwagens als tweede en sloot een strakke race af met een overwinning. Zijn tweede WK-zege boekte Coronel wederom in Japan. Dit keer werd er gereden op het tot 2,3 kilometer ingekorte circuit van Suzuka. Zoals bekend is Japan het land waar de 39-jarige coureur uit Eemnes vele van zijn eerdere racesuccessen boekte en drie jaar geleden pakte hier ook zijn eerste WTCC-zege. 

De overwinning op Suzuka betekende ook een bekroning op het vele werk dat de technici van ROAL Motorsport verrichtten, nadat de BMW in de eerste bocht van de openingsrace zwaar beschadigd raakte. Mede door dit resultaat (op de dag dat Coronel’s zoon Rocco zijn eerste verjaardag viert) heeft Tom zijn vierde plaats in het FIA WTCC 2011 weer verder verstevigd. Hij is daarmee nog steeds ‘Best of the Rest’ achter het machtige Chevrolet fabrieksteam dat de eerste drie plaatsen bezet. 

Voor Tom Coronel voelt rijden in Japan als thuiskomen. “Het is echt niet te geloven hoeveel mensen er dit hele weekend op mij afkwamen. Ik heb honderden, misschien wel duizenden handtekeningen gezet. Natuurlijk doet het goed dat mensen je ook na meerdere jaren nog steeds niet vergeten zijn. Ik geniet er ook van en neem er de tijd voor. Maar, we kwamen hier natuurlijk ook om te racen.

De trainingen liepen lekker. Tijdens de vrije training regende het af en toe en ik zat er goed bij. Dat gold ook voor de eerste kwalificatie. In het begin reed ik steeds in de Top 3, maar zoals iedereen weet moet je, voor een goede startpositie in de tweede race, rond de negende plaats kwalificeren. Dat is niet makkelijk, want dit is maar een kort baantje en de onderlinge verschillen zijn maar klein. Dat zag je ook in de uitslag. Geluk pakte het voor mij met een negende plaats goed uit, want daarmee stond ik in de omgekeerde startopstelling voor de tweede race op rij een. Toen zijn we er voor gaan zitten om de beste tijd te pakken. Door slim om te springen met de banden was ik snel, maar niet snel genoeg. Met een tijd op 15/100ste seconde van de polesitter stond ik vijfde en was daarmee ook de snelste BMW. 

In mijn eerste race was ik super goed weg, maar kreeg nog voor de eerste bocht een tik van Rob Huff. Mijn BMW brak uit en daarmee kon Tarquini mij niet meer ontwijken. Na 11 seconden zat die race er op! Gelukkig kon ik de pits nog bereiken, waardoor de technici van het (ROAL Motorsport) team direct aan het herstel van de schade konden beginnen. Het zag er ernstig uit, het rechtervoorwiel hing er bij, maar die mannen hebben het gefikst. Ik heb de laatste drie ronden van de eerste race nog meegereden om de auto te checken. Alles deed het prima, dus ik had alle vertrouwen in de tweede race. 

Net vóór de start zag ik de eerste regendruppels op het voorraam. Dat is niet lekker, want je hebt gekozen voor slicks. Het regende niet hard en bij de start kwam ik goed weg. Dat was nog wel even hectisch, want in de eerste bochten voelde ik de auto glijden op de natte baan. Ik reed op kop en keek goed waar Yvan (Muller-red.) dichterbij kwam en waar ik mijn gaatje weer kon slaan. Mijn auto was zo afgesteld dat ik bij het opkomen van het rechte stuk meer snelheid had en daarmee iedere keer een gaatje sloeg. Tot en met de laatste ronde. Toen heb ik echt alle gaten goed dicht gehouden en zo de overwinning gepakt. Top natuurlijk, want we weten dat de Chevy’s niet te pakken zijn in het algemeen klassement. Mijn positie als ‘Best of the Rest’ rijder heb ik hiermee verstevigd en ben ook nog steeds de snelste BMW. Verder is het een mooie opsteker voor ROAL Motorsport. Zij hebben er keihard voor gewerkt! 

Mijn raceschoenen? Oh ja, ik was mijn schoenen vergeten en leende eerst bij Monteiro een setje. Die zaten te krap dus toen maar even bij Alain Menu langs gegaan. Die had nog een set liggen en die blijken het prima te doen. Verder was er het klavertje vier. Net als destijds bij mijn eerste race in de Formule Nippon kreeg ik ook nu van een Japanse fan een klavertje vier. Ik heb dat in de auto gehangen en net als toen heeft het mij geluk gebracht. Althans in de tweede race!” lacht Tom Coronel.
 
Een video met het verslag van de WTCC-races in Japan is te kijken op:
http://www.youtube.com/watch?v=71lSP46NyBc.

Twee maal top tien finish Las Moras Ladies tijdens RTL GP Masters of F3

Zandvoort 14 augustus 2011 – Liesette Braams en Paulien Zwart hebben tijdens de RTL GP Masters of Formula 3 het maximale uit het raceweekend gehaald. De dames wisten tijdens beide races in de Toerwagen Diesel Cup in de top tien te finishen en zo belangrijke punten voor het kampioenschap mee naar huis te nemen. Door het nieuwe reglement had de Techno Marine by Equipe Verschuur BMW nog steeds niet voldoende vermogen om mee te komen met de top, maar ze bleven positief en probeerden het op techniek een beetje goed te maken. Meer dan een achtste plaats tijdens de eerste race en een tiende tijdens de tweede zat er dit weekend helaas niet in, maar er werd wel progressie geboekt.

Tweede tijd tijdens vrije training
Na de vrije training op donderdag gloorde er wat hoop aan de horizon toen Paulien Zwart met een 2:05.713 een tweede tijd liet noteren, maar helaas was dat van korte duur. De tweede training op een natte baan was de equipe nog snel, maar toen de baan opdroogde kwamen ze drie seconden te kort op de snelste equipe. Ook tijdens een natte kwalificatiesessie kwamen de Las Moras dames niet aan een mooie tijd. Liesette Braams gebruikte de laatste ronden om even te wennen aan de auto in de natte omstandigheden, maar daarmee verspeelden zij de kans op een snelle ronde in het laatste gedeelte van de sessie. Een 12de plaats op de grid was het resultaat, maar dat hoeft in een 100 minuten durende race geen probleem te zijn.

Pitstop niet optimaal
De eerste race werd op vrijdag verreden en Paulien Zwart begon sterk. Na de start kwam ze steeds beter in haar ritme en er werd bijna elke ronde wel een equipe ingehaald. Dit zorgde ervoor dat de Las Moras Ladies al snel op een achtste plaats rond reden. Als Paulien halverwege de race de auto binnen brengt neemt Liesette Braams het stuur over. Het Techno Marine by Equipe Verschuur Team staat bekend om de snelle pitstops, maar op vrijdag lieten ze een klein steekje vallen en kwamen terug op een negende plaats. Braams kwam de baan op in een soort van niemandsland want het gat naar de groep voor haar was groot. Liesette bleef relaxt haar rondjes draaien en wist er op techniek een aantal snelle uit te persen. Als equipe Swart / van Leen uitvalt schuift de Las Moras BMW een plaatsje op en weet Braams op een keurige achtste plaats te finishen.

Top tien finish tijdens tweede race
Op zondag stond de tweede race op het programma en onder het oog van ruim 40.000 toeschouwers ging Liesette Braams op een droge baan van start. In de Tarzanbocht kwam Braams  in de verdrukking en werd naar buiten gedwongen. Naast haar vloog de equipe Charles / Zwolsman eraf en de Las Moras BMW wist de op ramkoers liggende equipe te ontwijken. Braams wist achter equipe van der Kolk / Fridman te blijven en loerde op een aanval. Helaas verloor Liesette wat tijd en miste de aansluiting. Er ontstond een mooi gevecht met equipe van Oranje / Griffioen en lange tijd wist ze de BMW coupe achter zich te houden. Toen bleek dat de equipe een ronde achterstand had liet Braams ze passeren en probeerde ze het tempo van de BMW 123 Coupe bij te houden, maar helaas lukte dat niet. Na de pitstop was het de beurt aan Paulien Zwart om te proberen het gat naar de kopgroep dicht te rijden, maar dat leek een haast onmogelijke taak. De rondetijden waren goed, maar het gat naar de groep voor haar was te groot. Na 50 minuten racen kwam de equipe een kleine zes seconden tekort om de negende plaats te pakken en finishte Paulien op de tiende plaats. De tweede top tien finish van het weekend zorgde wel weer voor punten in het kampioenschap.

Liesette Braams: “Het was een prima weekend, maar helaas kwamen we wederom vermogen tekort om echt met de top mee te kunnen strijden. We hebben het over een andere boeg gegooid en wat meer op techniek geprobeerd te rijden. Dit wierp wel vruchten af, maar nog steeds niet voldoende. We komen dichter in de buurt en de wegligging van de BMW is echt geweldig. Ik heb een beetje twee eenzame races gereden en dat is jammer. Ik heb me geconcentreerd op mijn rondetijden en eigenlijk wel vrij relaxt geracet. Al met al hebben we een gezellig en goed weekend gehad en we doen ons best, maar meestrijden om een podiumplaats zit er dit jaar denk ik niet meer in.”

Paulien Zwart: “We hebben denk ik een goed weekend meegemaakt. Ik liet tijdens de vrije training een tweede tijd noteren en heb vrij constant gereden dus dat was positief. Verder was het tijdens de races een beetje saai doordat we steeds in een gat terug op de baan kwamen en dat is jammer. Ik probeerde het wel en kwam wat dichterbij, maar kwam steeds net te kort om de aansluiting te vinden. Tijdens de kwalificatie misten we de boot doordat we allebei gereden hebben. De tijd die we daarmee verloren koste ons misschien wel wat plaatsen op de grid. Dit was een goed leermoment en vanaf de volgende race zal één van ons de kwalificatie voor zijn rekening nemen.”

Uitslag Toerwagen Diesel Cup – RTL GP Masters of Formula 3:

Race 1
1. Jeroen Dik  VW Golf TDI  47 ronden
2. Eq. Nooren/Barten BMW 123 coupe  +0.527
3. Eq. Morien / de Groot VW Golf TDI  +17.210
8. Eq. Braams/Zwart BMW 123d  +1:47.870

Race 2
1. Eq Nooren/Barten BMW 123 coupe  24 ronden
2. Eq. Morien / de Groot VW Golf TDI  +1.576
3.Jeroen Dik  VW Golf TDI  +1.838
10. Eq. Braams/Zwart BMW 123d  +38.591

Volgende race Toerwagen Diesel Cup: 07-08 oktober DPP/DNRT Spa Franchorchamps

Verlaan 1ste openingswedstrijd in St Maarten

Na het behalen van het kampioenschap in 2010 is er afgelopen winter weer nagedacht om de wegligging te verbeteren bij de Cross Kever van Verlaan.

De Intrax schokbrekers zijn in een andere positie geplaatst om de werking te verbeteren.

1ste paasdag was de openingswedstrijd van het seizoen in St Maarten.
In de 3 manches werd gezocht naar een juiste ballans in de auto.
In de finale was de afstelling van de Intrax schokbrekers al weer aardig ver gevorderd.

De finale werd winnend afgesloten.
Voor de komende wedstrijd is er weer overleg met Intrax om de wegligging nog verder te verbeteren.

Ariel Atom V8 snelste bij Top gear!

Afgelopen weekend was de eerste aflevering van seizoen 16 van Top gear!
De nieuwe Ariel Atom V8 die standaard wordt voorzien van onze 4-Weg Black Titan dempers werd daar getest door de welbekende Stig.

Met als resultaat de snelste tijd! Maar liefst 1,7 sec sneller dan de tot nu toe snelste: Bugatti Veyron.

Met een tijd van 1.15.1.

Zie hier de aflevering van Topgear!

Goede resultaten voor Pim van Riet/Henk Thuis tijdens de opening van het DSC seizoen

Afgelopen weekeinde was de opening van de Supercar Challenge op het circuit van Zolder. Tijdens een door buien gedomineerd race weekeinde behaalde de combinatie V. Riet/Thuis goede resultaten in de GT-divisie, met op de zaterdag een tweede plaats gestart vanaf de laatste positie.
Op zondag hadden de heren minder geluk en verloren ze door een lekke band op het rechte stuk al gauw veel plaatsen welke ze niet meer goed konden maken gedurende de rest van de race.

Markus Moufang en Hartmut Walch kampioen in de HJS Diesel Cup

Markus Moufang en Hartmut Walch slaan hun slag in de HJS diesel cup met hun Intrax geveeerde BMW 120 D. Een fantastisch resultaat in een klasse waar de concurrentie zeer zwaar is. Een mooier kampioenschap was niet mogelijk!

Voor meer informatie over de BMW Intrax onderstellen, kijk even bij: http://www.intrax-suspension.eu/?cat=productoverzicht&title=producten_assortiment&mid=10

Goede prestaties door Klaas Zwart, Tom Coronel en Johnny Laurssen

Tijdens de Euroboss races op zaterdag 5 en zondag 6 augustus hebben Klaas Zwart, Tom Coronel en johnny Laursen goede prestaties neergezet. In de eerste race op zaterdag heeft Tom Coronel een eerste plaats behaald gevolgd door Johnny Laursen die als tweede op het podium stond! In de tweede race op zondag 6 augustus heeft Klaas Zwart zich naar een eerste plaats gereden. Ook Tom Coronel stond deze dag weer op het podium op de tweede plaats! Ook Henk Thuis was een deelnemer aan deze race, met een prachtige vierde plaats was ook hij zeer tevreden!

PETER VAN DER KOLK KAMPIOEN!

 Dutch Super Cars  SS1

Race 1
1. Richard van de Berg BMW WTCC M3
2. Pieter van Soelen BMW E46 V8 GTR
3. Dijktra de Vries BMW E46 V8 GTR

Race 2
1. Peter van der Kolk BMW Compact GTR

2. Ruud Olij BMW V8 GTR

3. Henk Thuis BMW E46 V8 GTR

De ontknoping in de Supersport I-divisie was erg spannend.
Pieter van Soelen , Peter van der Kolk en Henk Thuis stonden er goed voor in het algemeen klassement.
Al snel heeft De Vries een voorsprong van een aantal seconden op van den Berg.
De bestuurder van de DeHeeg BMW wordt al snel op de huid gezeten door Pieter van Soelen en Ruud Olij,
die beiden het tempo van Van den Berg goed konden volgen.
Peter van der Kolk had een voortreffelijke start van de race.
Zijn BMW Compact Extreme ging tijdens de eerste race op zaterdag kapot net als die van Henk Thuis.
Van der Kolk heeft dan ook een flinke taak om vanuit het achterveld op te stomen naar voren.
Dat lukte hem goed, want na ongeveer een kwartier hangt hij al aan de staart van Ruud Olij.
Henk Thuis weet op de derde positie te komen en te blijven.

Om de tweede plek in de Supersport I-divisie was de spanning om te snijden.
Nog steeds weet Van den Berg zijn tweede plek vast te houden,
maar Pieter van Soelen, Ruud Olij en Peter van der Kolk beginnen de druk steeds verder op te voeren
Dan slaat voor kampioenschapleider Van den Berg het noodlot toe.
Zijn BMW WTC M3 gaat kapot en er ontstaat een oliespoor op de baan.
Peter van der Kolk raakt door het oliespoor op hoge snelheid in een spin maar had geluk dat de uitloopstroken bij de bocht groot waren.
Van den Berg moest dus met een kapotte auto opgeven in de pitstraat,waardoor Pieter van Soelen nu virtueel de leider van het kampioenschap is.
Ook voor hem slaat echter het noodlot toe. Op het eerste gezicht gaat hij voor een geplande pitstop naar binnen maar wanneer zijn motorkap in de pitstraat eraf gaat is het al snel duidelijk dat er meer aan de hand is. Het blijken wederom problemen met de oliepomp te zijn, iets waar het team al vaker dit seizoen, zij het bij de auto van Henk Thuis, mee te maken heeft gehad.
Virtuele leider in het kampioenschap werd hierdoor Peter van der Kolk. Spannend blijft het echter wel, want hij moet minimaal zeven punten behalen om ook echt kampioen te worden.
Zijn wagen moet dus heel blijven. Gelukkig voor van der Kolk laat de techniek hem nu niet in de steek en weet hij, omdat eerder deze race de auto van André de Vries ook kapot was gegaan, met een fraaie overwinning het kampioenschap van de Supersport I-divisie veilig te stellen.
Tweede in de race wordt Ruud Olij, en derde wordt Henk Thuis die vanaf het achterveld is opgerukt naar het podium.

Eind Klassement
1. Peter van der Kolk BMW Compact GTR
2. Richard van de Berg BMW WTCC M3
3. Pieter van Soelen BMW E46 V8 GTR
4. Henk Thuis BMW E46 V8 GTR

Berry van Elk eerste weekend op Intrax en wint race

Van Elk, vanaf de laatste plaats gestart,  is zelfs zo snel dat hij in ronde acht de aansluiting kan vinden met koploper Bas Barenbrug. In ronde tien lukt het van Elk zelfs om zijn Mini Cooper S Turbo voorbij te steken aan de BMW van Barenbrug.

Lees meer…..

http://www.supercarchallenge.nl

DUO VD KOLK & VD HEUVEL OPPERMACHTIG OP CIRCUIT HOCKENHEIM

Tijdens de tweede wedstrijd van het Winter Endurance Kampioenschap op het circuit van Hockenheim heeft het H&P team weer van zich doen spreken. De coureurs Peter van der Kolk en Jeroen van den Heuvel wisten in de kwalificatie al aardig hoge ogen te gooien door de 6e tijd weg te zetten met een van de kleinste auto’s tussen de grote V-Stars en Marcossen en Porsches van 500 tot 650 PK, in vergelijk met de dikke 300 PK van de BMW Compact GTR van het Brabantse duo.

Daar de baan zeer glad was en er al menig coureur een auto afgeschreven had nam het duo de beslissing om op nieuwe regenbanden weg te gaan. Jeroen nam de start voor zijn rekening: "In het begin kon ik de kop goed bijhouden, maar toen er toch een beetje een droge lijn kwam werden mijn banden te heet en kon ik mijn draai niet meer vinden en moest wat plaatsen laten zakken".

Na 45 minuten vechten met de hete regenbanden besloot het team om de auto binnen te halen en Peter van der Kolk weg te sturen op nieuwe slicks. Dit bleek de goede oplossing en Peter ging als een kanon door het veld heen en bracht de auto helemaal terug naar P2. Jeroen nam hierna de stint over en ging in precies het zelfde tempo door en de voorsprong werd nog verder uitgebouwd. De ronde tijden op nummer 1, Huub Vermeulen en Frits Hessing, waren duidelijk sneller en er was zelfs nog hoop op een eventuele overwinning.

Jeroen "Op een gegeven moment waren we de snelste op de baan met het meest constante ritme, en als je dan op de monitor ziet dat je Jeroen Bleekemolen, Michel Bleekemolen en Cor Euser achter ons ziet staan, ja ,dan moet het gewoon alles of niks worden!" En het werd dus ook alles. Een paar ronde voor het einde werd ook de dikke V8-Nascar van Huub Vermeulen verschalkt en daar was een zeer mooie overwinning met meer dan 1 ronde voorsprong op het gehele veld met dikke auto’s en niet de minste coureurs. Jeroen: "Ik moet toch echt mijn petje afnemen voor Peter, die vent kan wel zo rijden!  Ik heb het weer van hem geleerd, dus samen heeft de rest van het veld het heel zwaar met ons!"

Peter en Jeroen zullen zeer waarschijnlijk ook aan de start van de nieuwsjaars race verschijnen op 4 januari op Circuit Zandvoort, want nu kunnen ze ook nog gaan voor de titel van 2009. Jeroen: "Het word natuurlijk wel heel erg druk zo, de BMW moet eerst weer helemaal gereviseerd worden en Peter en ik vliegen met het hele team op 5 januari naar Dubai om daar weer onze titels te verdedigen tijdens de 24 uur van Dubai, maar daar komt binnenkort weer meer nieuws over, alle auto’s en spullen staan nu al op de boot naar de warme zon, nu wij nog……..".
Geschreven door Karin Dolman    

Zondag 07 December 2008