Bert van Zweerde kampioen in de Supersport I-Divisie na het laatste weekend van de Dutch Supercar Challenge
De kampioen in de GT-divisie van de Dutch Supercar Challenge is bekend. Diederik Sijthoff pakte in de laatste race van de DSC op het TT-Circuit van Assen een derde plaats, terwijl naaste concurrent Roger Grouwels met technische problemen zijn race voortijdig moest staken. Sijthoff had voor de start van de race al een voorsprong van negen punten waardoor zijn kampioenschap na het uitvallen van Grouwels zeker was. Dave Basu won de race in Assen, voor routinier Cor Euser. In de Supersport I-divisie pakte Bert van der Zweerde zijn tweede overwinning van het weekend, voor Ardi van der Hoek en Robert de Graaff in de V8Star en het duo Ertan/Wijnen in de Porsche 997 GT3.
Leider in het kampioenschap Diederik Sijthoff had bij de start van de race meteen het mes tussen zijn tanden zitten. Milko Tas kon in de eerste bocht zijn pole position behouden, maar gaandeweg de eerste ronde begon Sijthoff met zijn Viper meteen aan te dringen. Het duurde dan ook niet lang voordat Sijthoff voorbij was aan de Mosler van Tas. De Mosler-coureur viel in de beginfase ook verder terug, want Dave Basu, Rick Abresch, Roger Grouwels en Cor Euser schoten in de eerste ronden aan Tas voorbij.
Cor Euser reed een sterke race. Na een problematische zaterdag was de Marcos-coureur op de vijftiende positie van start gegaan maar voor de pitstops kwam de ervaren coureur al door op de derde positie. Euser was hierbij onder andere voorbij gegaan aan Roger Grouwels, die er in de eerste ronden niet in slaagde om de Corvette van Rick Abresch te verschalken.
De pitstops gooiden het veld in de GT-divisie enigszins door elkaar. Koploper Diederik Sijthoff had tot een de pitstops een voorsprong van een tiental seconden opgebouwd ten opzichte van achtervolger Dave Basu, en verloor dan ook tijdens de pitstops de koppositie omdat hij maar liefst vijftig extra resultaatseconden had. Sijthoff viel hiermee terug tot de vierde positie, achter koploper Basu, Cor Euser en Peter Versluis. Ook Versluis had een goed eerste deel van de race, want hij was met zijn spectaculaire Ferrari 458 GT2 gestart op de allerlaatste positie.
Versluis kon die derde positie niet vasthouden, want Sijthoff kon na de pitstops al snel de derde positie weer overnemen. Niet veel later moest Versluis door technische problemen de strijd staken en moest hij zijn auto in de pitstraat parkeren.Versluis was niet de enige coureur met technische problemen, want ook Danny Werkman en Alex van ‘t Hoff moesten voortijdig te strijd staken. De grootste domper was er echter voor Roger Grouwels. Met nog een kwartier te rijden moest hij zijn Corvette met technische problemen voortijdig in het gras parkeren. Door het uitvallen van Grouwels was Sijthoff tijdens de race al kampioen, omdat Sijthoff voorafgaand aan de race al negen punten voorsprong op zijn naaste concurrent had.
In de slotfase van de race probeerde Cor Euser nog aan te dringen bij Dave Basu, maar een niet perfect lopende motor bij Euser voorkwam dat de Marcos-coureur nooit echt aan kon dringen bij de Corvette C6.R GT1 van Basu. Basu won dus de race, voor Cor Euser. Diederik Sijthoff, de nieuwe kampioen van de GT-divisie van de Dutch Supercar Challenge, eindigde op de derde plaats.
In de Supersport I-divisie stak Bert van der Zweerde weer boven de rest uit. De bestuurder van de BMW silhouette kon zijn eerste positie behouden en kon in de eerste ronden al een flink gat slaan met zijn achtervolgers. Erol Ertan kon bij zijn start ook zijn tweede positie behouden. Op de derde plaats lag in de beginfase verrassenderwijs Jan-Marc Schulz, die onder andere Robert de Graaff, Wilfred Herder en Nelson van der Pol had ingehaald.
Aston Martin-coureur Wilfred Herder kende een mindere start van de race. Herder was begonnen op de derde plaats maar kwam na de eerste ronde pas op de zevende positie over start-finish. Herder herstelde zich wel, en zette al snel BRL-coureurs Nelson van der Pol en Jacky van der Ende onder druk.
Een spannend gevecht ontstond, dat Wilfred Herder al in de vijfde ronde in zijn voordeel besliste. De Aston Martin-coureur kwam hiermee op de vijfde positie te liggen. Voor Herder lag op dat moment Robert de Graaff met de V8Star, die bovendien al snel Jan-Marc Schulz had ingehaald. Ook Wilfred Herder slaagde erin om De Porsche van Schulz te verschalken.
Hierna ontstond een spannend gevecht om de tweede positie. Erol Ertan zag in zijn spiegels zowel de V8Star van De Graaff als de Aston Martin van Wilfred Herder steeds groter worden. De Graaff kon voor de pitstops de Porsche van Ertan nog inhalen, maar Herder bleef steken op de vierde positie.
Na de pitstops waren een aantal coureur van positie gewisseld. Bert van der Zweerde voerde nog steeds het veld aan maar daarachter was Ardi van der Hoek op de tweede positie komen te liggen. Van der Hoek had het stuur van de V8Star overgenomen en noteerde snelle rondetijden. Achter Van der Hoek lag Nelson van der Pol op de derde positie, met vlak daarachter René Wijnen en Wilfred Herder.
Van der Pol kwam onder zware druk te staan van dit tweetal en kon niet voorkomen dat zij beiden aan de BRL van Van der Pol voorbij gingen. René Wijnen kwam hiermee op de derde positie te liggen, achter Bert van der Zweerde en Ardi van der Hoek. In de slotfase van de race veranderde de top drie van de Supersport I-divisie niet meer van positie zodat Bert van der Zweerde zijn tweede overwinning van het weekend binnenhaalde. Ardi van der Hoek en Robert de Graaff eindigden op de tweede plaats, voor Erol Ertan en René Wijnen.
Opvallende deelnemer was in de slotfase ook Carlo Kuijer. Kuijer was na een touché in de Ramshoek met GT-deelnemer Rick Abresch zijn motorkap en zijn voorruit verloren, maar reed ondanks deze schade nog een paar ronden verder.