TDC: Intrax 1ste en 3de in titanenstrijd tijdens 2de race

Titanenstrijd in tweede race Toerwagen Diesel Cup

ZANDVOORT (13 juni 2011) – Ondanks een podiumplaats in de eerste wedstrijd hoopten Marcel Roeleveld en Bas Baars op meer. In de tweede race van de Toerwagen Diesel Cup tijdens de Profile Tyrecenter Pinksterraces reed het duo met de Volvo C30 D5 onbedreigd naar een verdiende zege. Het gevecht om de tweede plaats bood meer spektakel. Toen eenmaal een regenbui over Circuit Park Zandvoort trok, knokten vijf equipes onder toeziend oog van 18.500 toeschouwers om iedere centimeter. Regerend kampioenen Ronald Morien en Dennis de Groot (Volkswagen Golf 5) kwamen daar als beste uit.

De rollende start verliep vlekkeloos met Jeroen Dik (Volkswagen Golf 5) aan kop. Bumper aan bumper reed het veld richting het Scheivlak waar het duo Geert Smeijsters en Simon Gras voor een angstig moment zorgde. De SEAT Leon ging in de rondte en werd ternauwernood ontweken door de aanstormende deelnemers.

Centimetergevecht
Na diverse positiewisselingen ontstond er een stabiele kopgroep met een handvol auto’s. Dik reed met zijn Volkswagen voorop en werd gevolgd door de Volvo van Roeleveld en Baars. Ferdinand Kool en Henry Zumbrink konden met de BMW 123d ook goed het tempo volgen, evenals het duo Ron Swart en Marcel van Leen (BMW 120d) en het tweetal Morien en De Groot. Tot aan de pitstops reden de equipes geregeld met de buitenspiegels dicht tegen elkaar.

Regen
Na de verplichte pitstop was de volgorde aan kop flink gewijzigd. Het tweetal Baars en Roeleveld reed onbedreigd op kop, terwijl daarachter een spannend duel ontstond. Vijf equipes vochten, nog feller dan bij de beginfase van de wedstrijd, om de tweede positie. Het spektakel werd des te groter toen een regenbui over het circuit trok. Dennis de Groot stootte met de Volkswagen Golf 5 door naar de tweede plaats, maar het lukte hem niet om zijn tegenstanders af te schudden. Swart / Van Leen en Kool / Zumbrink kregen het met de BMW’s even moeilijk in de regen. Maar toen het asfalt opdroogde waren zij er snel weer bij. Inmiddels mengde ook Jeroen Dik zich in de strijd en met het ingaan van de laatste ronde was hij De Groot voorbij. In de Tarzanbocht verremde hij zich echter en eindigde uiteindelijk als zesde.

De Groot hield stand en pakte de tweede plaats. “Dat scheelde niets, want de BMW’s liepen erg hard op het rechte stuk”, meldt De Groot na de wedstrijd. “Na de ellende op zaterdag hadden we niet durven dromen om op het podium te eindigen. Het was een leuk gevecht, dat door de regen enorm spannend werd.”

“De Golfjes gaan erg hard in de regen, vooral bij het uitkomen van de bochten. Voor ons en voor Ron Swart en Marcel van Leen was het moeilijk om hen bij te houden”, merkt Henry Zumbrink op, die met de derde plaats zichtbaar blij was. “Maar ik had snel door dat het begon op te drogen. Zodoende kon ik veel tijd goedmaken en mij mengen in de strijd. Het uiteindelijke gevecht was erg leuk. Ik bleef rustig en wachtte mijn kansen af en dat is een sport op zich.” Teamgenoot Kool vult aan: “Dit zijn weer belangrijke punten voor het kampioenschap en we hebben er voor het grote publiek een goede show van gemaakt.”

Revanche
Na een podiumplaats tijdens de zaterdagrace, kwam Volvo-equipe Roeleveld en Baars nu met een comfortabele marge van acht seconden royaal als eerste over de finish. “Dit is de revanche voor zaterdag, want toen hadden we al moeten winnen. De betrouwbaarheid van de Volvo is goed en de snelheid hadden we al”, zegt Roeleveld. Teamgenoot Baars vulde aan: “Ik had nog nooit in de regen geracet. Dus dat was even ‘tricky’. Ik wilde het natuurlijk niet verknallen en reed op safe. Gelukkig hadden we een voorsprong opgebouwd, dus was er niets aan de hand. Dit is een goed resultaat, dat we volgende keer zeker willen herhalen.”

De volgende races van de Toerwagen Diesel Cup vinden 2 en 3 juli plaats tijdens het Dutch Power Pack Festival op Circuit Park Zandvoort.

Uitslag Profile Tyrecenter Pinksterraces 2011
Race 2 Toerwagen Diesel Cup:

1. Eq. Baars / Roeleveld, Volvo C30 D5, 23 ronden in 50:28,828 minuten (117,742 km/u),
2. Eq. Morien / de Groot, Volkswagen Golf 5, op 8,432 seconden,
3. Eq. Kool / Zumbrink, BMW 120d, op 8,557,
4. Eq. Swart / van Leen, BMW 120d, op 8,640,
5. Eq. Nooren / Barten, BMW 123d coupe, op 9,105,
6. Jeroen Dik, Volkswagen Golf 5, op 9,549,
7. Eq. Liesette Braams / Zwart, BMW 123d, op 29,108,
8. Eq. Smeijsters / Gras, Seat Leon, op 38,583,
9. Eq. van der Kolk / Fridman, BMW 120d, op 40,587,
10. Eq. Charles / den Dekker, BMW 120d, op 59,951,
11. Rob Severs, BMW 123d, op 1.24,700,
12. Eq. de Kleijn / Cornelissen, BMW 123d, op 1.37,312,
13. Martin + Cynthia Boezaart, BMW 123d coupe, op 1 ronde,
14. Eq. Kleyheeg / van der Vossen, BMW 123d, op 1 ronde,
15. Eq. van Rijswick / L’Ortye, BMW 120d, op 1 ronde.

Stand na 4 van 14 races:
1. Jeroen Dik, 62 punten
2. Henry Zumbrink, 59
2. Ferdinand Kool, 59
4. Dennis de Groot, 56
4. Ronald Morien, 56
6. Marcel van Leen, 43
6. Ron Swart, 43