RALLYTEAM VAN IERSEL ZORGT VOOR VERRASSENDE NOSTALGIE TIJDENS 44 STE ELE RALLY

Voor de 44e Paradigit ELE Rally hebben de gebroeders Roger (Heeze) en Ronald  (Vijfhuizen) van Iersel hun oude vertrouwde groep A5 Nissan Micra letterlijk weer van stal gehaald. Ondersteund door een groepje enthousiaste servicejongens, fans en familieleden wisten zij, ondanks pech op de laatste proef een mooie 33 plaats te realiseren en 1e in A5 klasse en een aantal dikke rallyauto’s voor te blijven. Roger, die het de laatste jaren druk heeft met een eigen bedrijf, heeft samen met zijn
serviceteam een nieuw onderstel van het merk Intrax onder de Nissan gebouwd en de hele auto nog eens grondig onder handen genomen.
Met startnummer 76 reed hij zaterdagmiddag over het startpodium en daarna op weg naar Bakel 1. Het was even wennen, maar het voelde meteen weer vertrouwd.
Het nieuwe onderstel bleek een goede investering: ”Op het onverhard, dat er gedeeltelijk erg slecht bij lag, konden wij zonder te liften door daar waar anderen op de rem moesten. We hebben er leuke positieve reacties uit het publiek op gekregen” volgens Roger na de wedstrijd. Op de vraag of deze rally een staartje krijgt antwoordde Roger:
“Ja het virus heeft weer toegeslagen. We hebben een gigantisch leuke rally gehad. Zonde dat de bak op de laatste KP kapot ging, wat ons 3 plaatsen in het eindklassement kostte. We gaan nu eerst kijken wat er met de bak aan de hand is, wat daarin geïnvesteerd moet worden en dan denk ik weer serieus op
zoek naar sponsoren te gaan.”
Zaterdag 7 juni, tijdens de eerste etappe van de rally hebben de Van Iersels zich gemeten met de Teams Wawrzyniak in de ex Verbaas N3 Opel Astra, de Ford Escort RS 2000 Groep YR15 van Fred Voyacek en  Michel van Westing met de Fiat Punto Kitcar groep A6. Dat resulteerde in slechts twee plaatsten achterstand op de een groep snellere Fiat en een dikke voorsprong op de andere twee deelnemers.
De tweede etappe, zondagmorgen, richtten zij hun blik verder op de Punto en Michel Bergsteyn die ook in een A6 reed nl. in een Opel Corsa B GSI. De 3 teams hingen een beetje om elkaar heen.
Tot de laatste proef bleef de Punto op voortouw op de 28e plaats, gevolgd door Van Iersel op plaats 30 en Bergsteyn op 33. Op de laatste klassementsproef verloor Van Iersel zijn 30e plaats en viel door een defecte versnellingsbak terug naar de 33e plaats. Westing eindigde als 28e en Bergsteyn schoof op naar de 32e plek in het algemeen klassement.
“Het was wel even schrikken. Op de laatste KP kwam er rook onder de motorkap uit en even later ook in de auto.
In eerste instantie dachten we aan een brandje in de motor, maar al snel hadden we door dat de wolk achter ons door de kapotte versnellingsbak veroorzaakt werd.
We hebben de proef uitgesukkeld en voorzichtig naar de service gereden. Zo laat in de rally wil je koste wat kost het finishpodium pakken. Dank zij de laatste verwoedde inspanning van het enthousiaste serviceteam van Garage Van den Boom uit Heeze konden we, weliswaar met een beetje duwwerk, toch uiteindelijk moe maar voldaan als 33e algemeen het finishpodium oprijden.”

Einduitslag 44ste ELE Rally
1.  Erik Wevers                    1:59:00     Ford Focus WRC
2.  Dirk Boers                       +2:41      Subaru Impreza WRC
3.  Jasper van den Heuvel   +3:48      Mitsubishi Lancer Evo 9
4.  Kevin Abbring              +4:58      Subaru Impreza WRX Sti N14
5.  Arjen de Koning                +5:10      Mitsubishi Lancer Evo 7

Met dank aan het serviceteam van Garage Van den Boom dat ons over het finishpodium heeft “gedragen”,
Q-line voor de xenon verlichting, Detacheringbureau Detech dat ons financieel ondersteunde en Slagerij van Hooff en
Bakkerij Delsing die de catering voor hun rekening genomen hebben,  Mikkers autoschade te veldhoven, Intrax schokdempers te Volkel.