TECHNIEKEN

INTRAX MCPHERSON STRUTS

McPherson veerpoten zijn een essentieel onderdeel in de hedendaagse voorwielophangingen.

Bij moderne auto's is de voordemper een dragend deel van de constructie. De McPherson demper moet mee draaien met het voorwiel, vervangt de bovenste draagarm en moet tegelijkertijd in- en uit- kunnen veren. Derhalve zou de ideale McPherson poot zijdelings oneindig stijf moeten zijn en tevens zonder frictie heen en weer moeten kunnen bewegen. De revolutionaire nieuwe INTRAX McPherson is zo'n oplossing. De basis van het unieke INTRAX concept wordt gevormd door de geleiding.

De geleiding bestaat uit een speciaal ontwikkelde hardchromen buis, met aan het einde een meeglijdend low frictie lager. Hierdoor wordt de overlap, nodig voor de zijdelingse stijfheid, tijdens in veren steeds groter; Sterker kan een McPherson poot niet zijn. In combinatie met de dempingszuiger en ultradunne lagers ontstaat een constructie die het gebruik van race veren met een inwendige diameter van 60mm mogelijk maakt. De ideale combinatie voor grote stijfheid, lage frictie, laag gewicht en high end performance.

Om het geheel nog lichter te maken is er een optie voor "aircraft-spec" aluminium precieze geleiding buizen. De Macpherson upside down constructie is te verkrijgen met een upside down insert van 40mm, 45mm of 52mm (XL) diameter.

BLACK TITAN

Black Titan is een ontwikkeling gedaan voor de militaire luchtmacht. Ze zijn op zoek gegaan naar iets wat de motoren beter bestand zou maken tegen de verschillende martelingen waar ze aan blootgesteld worden (vrieskou, extreme hitte, sneeuw-, zandstorm enz). Dit is Black Titan geworden, extreem hard, zeer lage wrijving coëfficiënt en bestand tegen corrosie. Na toepassing van Black Titan op hun vliegtuigmotoren werd het onderhoudsinterval soms met wel 100% verlengd.

Intrax heeft gedacht, wat goed voor hun motoren is, is ook goed voor onze schokdempers. De coating wordt geplaatst op de geleide- en zuigerstang, deze zijn dan niet meer gevoelig voor corrosie en de wrijving met de andere onderdelen wordt sterk verminderd wat ten goede komt van de werking van de demper.

ARC© (ANTI ROLL CONTROL)

ARC© voor straatgebruik
Door de unieke eigenschappen van het ARC© systeem leent deze zich perfect voor straat gebruik. Altijd moet er een compromis gevonden worden tussen, plezier maken op straat/circuit en de momenten dat je auto een gebruiksvoorwerp is welke je zo comfortabel mogelijk van A naar B moet brengen.

ARC© maakt het mogelijk om zonder aanpassingen tussendoor comfortabeler van A naar B te rijden en tegelijk tijdens de plezier momenten op weg en of circuit een auto te zijn welke is uitgerust met een sport onderstel. Doordat ARC© snelheidsafhankelijk reageert (snelheid in de schokbreker) heeft Intrax het mogelijk gemaakt met dit systeem om de body rol (van de auto) onder controle te houden zonder daarvoor de "harde" veren te monteren die daarvoor normaal nodig zijn. Een auto met een zachtere veer rijdt comfortabeler en heeft meer tractie en grip.

ARC© voor competitie gebruik
Het ideale system voor de competitie en professionele wedstrijdrijder. Met het ARC© systeem is het mogelijk om die veer te gebruiken die wat meer rust in de auto geeft, gemoedelijker over de hobbels/curbs rijdt, die net wat meer tractie en grip geeft, maar eigenlijk te zacht is omdat hij te veel ongewenste roll/pitch genereert en bij sommige gaten/hobbels/curbs zelfs doorslaat.

Doordat ARC© in staat is om onderscheid te maken tussen gaten/hobbels/curbs en bochten/remmen is het nu mogelijk om toch voor die net wat zachtere veer te kiezen zonder dat er aan stabiliteit wordt ingeleverd. Dit doet ARC© allemaal zonder gebruik te maken van dure, ingewikkelde, storingsgevoelige elektronica. ARC© is een systeem die mechanische/hydraulische de schokdemper snelheid interpreteert en daardoor een verschillend kan reageren op de verschillende acties.

INSTELBARE SCHOKDEMPER

Bij Intrax zijn alle schokdempers custom build. Dit houdt in dat Intrax de schokdemper gaat berekenen, ontwerpen en bouwen aan de hand van de informatie over de auto en wensen van de rijder. Hierdoor zijn de Intrax dempers in de "basis" al heel erg goed.

Aangezien de demper karakteristiek niet altijd gelijk moet zijn (bij een droog wegdek anders dan bij een nat wegdek, of bij een harde baan anders dan hobbelige of zachte baan enz.) maakt Intrax zijn schokdempers instelbaar.

Met behulp van simpele draaiknoppen kan de demper karakteristiek aangepast worden naar de wens van de rijder en naar de omstandigheden van dat moment.

Intrax heeft verschillende systemen:

RSA en 1K2
Schokdemper is voorzien van 1 stelknop per schokdemper. Als deze knop verdraaid wordt worden tegelijk de ingaande slag (bump) en uitgaande slag (rebound) in de juiste verhouding aangepast.

2K2
Schokdemper is voorzien van 2 stelknoppen. 1 knop voor de ingaande slag (bump) en 1 knop voor de uitgaande slag (rebound). Deze schokdemper kan meer gedetailleerd aangepast worden naar de omstandigheden van het moment en de wensen van de rijder.

4-weg
Schokdemper is voorzien van 4 stelknoppen. 1 voor de high speed bump (ingaande slag), 1 voor de low speed bump, 1 voor de rebound (uitgaande slag) en 1 voor de gehele ingaand slag setting van de schokdemper. Deze schokdemper is volledig naar de wens van de rijder en omstandigheden op de baan af te stellen.

THERMOSTAAT

Alle Intrax schokdempers waarbij de demping instelbaar is zijn voorzien van een thermostaat.

Een schokdemper is een energie vreter die de energie omzet in warmte. Een schokdemper bij off-road gebruik kan zomaar 140° C worden. De olie wordt dan dunner en de gasdruk neemt toe.

Helaas gaat het dunner worden van de olie en het hoger worden van de gasdruk niet evenredig waardoor de demper karakteristiek verandert bij verschillende temperaturen.

Met behulp van verschillende thermostaat technieken zorgt Intrax ervoor dat de demper karakteristiek ongeacht omgeving- of bedrijfstemperatuur gelijk blijft.

Ik ben op zoek naar:

Projecten

Mazda MX-5 Cup

Mazda MX-5 Cup

Mazda MX5 Cup (sinds 2019)Intrax werd gevraagd door Mazda om een Cup auto t...
Meer info

Radical

Radical

Intrax heeft mede door zijn goede service en ervaring met competitie schokd...
Meer info

EPIC de Intrax purpose build off-road schokdempers.

EPIC de Intrax purpose build off-road schokdempers.

Na vele verzoeken en naar aanleiding van de off-road successen in Dubai is ...
Meer info