Mike Velthuijzen pakt 3e FIM EK supermono cup titel op rij
Afgelopen weekend verscheen de factory Intrax suspension test  rijder Mike Velthuijzen met zijn eigen MVS Race Engineering supermono team op TT circuit van Assen voor de laatste ronde van het FIM EK supermono cup van dit jaar.
Een ongekend spannend seizoen was het dit jaar in de monos. Met een reeds van prachtige evenementen waarvoor Evert vd Beek en Wim Hendriks uiterst hun best voor hebben gedaan om dat mogelijk te maken….….bedankt Heren !!Nieuwkomers in deze opstormende klasse probeerden Velthuijzen van meet af aan dit seizoen de titel af te nemen.
De jonge Oostenrijkse Lukas Wimmer op de kramer KTM won verrassend de eerste race van het seizoen, doordat Velthuijzen hard onderuit ging door een olie spoor op het circuit van Snetterton in Engeland. De 2e race dat weekend wist Velthuijzen op zijn naam te schrijven, weliswaar moest hij van de motorfiets afgetild worden vanwege een gebroken botje in zijn voet die hij opliep met zijn crash in de eerste race. De welbekende baardmans Jerry vd Bunt die ook zijn supermono debuut maakten op de razend snelle factory rotax was ook al van meet af aan snel en wist zelfs 3 races te winnen dit seizoen.
Toch ging de strijd met name tussen team Kramer en MVS/crossblokrevisie.nl. Wimmer pakte de 1e manche overwinning voor thuispubliek op de rode stieren ring in Oostenrijk waarna de 2e manche ongekend spannend was.
Door regenval kwamen diversen coureurs ten val waaronder in leidende positie Mike Velthuijzen.
Ook de concurrentie Wimmer gevolgd door vele andere coureurs die er hard af gingen en daar bij het rubber niet beneden hielden. Een rode vlag situatie betekende einde race waardoor Velthuijzen de overwinning opeiste. Dat klinkt leuk, maar de fiets van het MVS Crossblokrevisie team was zo ernstig beschadigd dat het frame door tweeën was gebroken.
In het pittoreske en welbekende Nederhorst den Berg werd er dan ook bij MVS Race Engineering in een week tijd door de motoren specialisten en technici vrijwel een geheel nieuwe fiets gebouwd.
Pole position in Duitsland was dan ook loon na werken. In de eerste manche pakte vd Bunt zijn eerste zege van het seizoen. Wimmer viel uit die race met mechanische pech.
Eitje voor Velthuijzen zou je denken, totdat de start vertraagd werd op de grid en er een waterslang scheurde door oververhitting van de MVS Prox TZM 250.
Velthuijzen had geen keuze en moest de o zo betrouwbare MVS mono ZONDER water de finish over zien te krijgen, de o zo oer betrouwbare Wiseco zuiger deed in samenwerking met wat Eurol olie prima zijn werk. Maar zonder enige koeling wat op water leek werd het blok compleet afgeschreven. Dit om toch nog 5 punten te pakken, dit was voor Velthuijzen voor het eerst in 5 jaar dat hij geen podium had…….maar wel 5 punten…..Velthuijzen zei nog glimlachend met de mondhoeken naar beneden….bij de AH waren die punten goedkoper geweest. Van de Bunt won wederom en de 20 jarige Wimmer pakte de 2e plaats.
Het zou nu op Assen aankomen, Velthuijzen had toch slim gereden de laatste race……5 punten voorsprong op de 2e man Wimmer was het resultaat daarvan.
Het doel van Assen was duidelijk, Velthuijzen liet expres de UEM wissel trofee thuis en ging maar voor 1 ding naar Assen….Winnen !
Niet voor het eerst, maar vrij nieuw was, dat de Dutch moto 3 gastrijder samen reden tussen de EK super monos. Vooraf was er veel commotie over deze samenvoeging om dat wellicht de super monos in de weg zouden rijden bij de jonge moto 3 rekels. Niets is minder waar als Velthuijzen gewoon zijn belofte waar maakt en de pole pakt…..zelfs voor de moto 3!Â
In race 1 was het direct kopstart voor Velthuijzen. Maar al snel kwamen in het bochtenwerk de Moto 3 rakkers voorbij. Enkele ronden werd er gestreden om de eerste positie. Velthuijzen reed slim en wilde niet nog eens een grindbak bezoek hebben en liet zich iets afzakken om zo minder last te hebben van de moto3 rijders. Doordat hij een klein gaatje liet vallen kon hij tempo maken om zo het gat naar de moto3 kop man dicht te rijden (op de snelle stukken zijn de monos in het voordeel en in het bochtenwerk de moto 3 machines). T ging immers om de concurrent Wimmer achter zich te houden.
Dit lukte en Velthuijzen pakte wederom de overwinning met maarliefst 15 seconden voorsprong op Wimmer die noodgedwongen met zijn reserve machine aan de start moest verschijnen. Van der Bunt moest vroegtijdig zijn Rotax aan de kant zetten.De strak sturende en sympathieke Ernst Dubbink won knap de moto 3 race die dag en pakte daarmee vol trots de onk moto 3 titel af van Thomas van Leeuwen.
Race 2 : Niets is minder waar, maar in de opwarm ronde krijgt de MVS Intrax supermono te kampen met een lekkende radiateur, (later blijkt deze lek geslagen te zijn door een klein steentje……hoe is het mogelijk !!! ).
Op de start streep blijkt al een groot deel van het water verloren te zijn en dat betekende dat de MVS Prox supermono weer de pijnbank op moest.
 Ook hier was Velthuijzen als een raket weg en pakte direct kopstart.
Wimmer moest de overwinning opeisen en Velthuijzen had genoeg aan een 3e plaats.
Wimmer nam risico…..te veel risico en ging vrijwel direct onderuit in de strubbe.
Normaliter gesproken was de titel veilig………….maar hoe lang nog zonder water? De koppositie moest tevergeefs uit handen gegeven worden en het vermogen zakte drastisch in elkaar. Niettemin kon de 2e positie tot over de finish in handen blijven.
Loon na werken…….een bizar bewogen seizoen voor Velthuijzen en zijn team…..Maar het is verdiend….de 3e titel op rij is binnen, oftewel….de 3e officiële FIM UEM EK Supermono cup winnaar is wederom weer Mike Velthuijzen.
Mike zelf: Het was echt een bizar jaar, we hebben domweg erg veel tegenslag gehad. Daarbij kwam ook nog eens mijn beste vriend en MVS teamgenoot Ab van Ginhoven  te overlijden in mei dit jaar, wat ons niet in de koude kleren ging zitten.
We kregen tegenslag op tegenslag waarbij het plezier in de sport niet echt toenam.
Gelukkig kreeg ik alle hulp van mijn teamleden Just Barnar, Patrick Hakbijl en Jean van Waes.En ja, mijn vriendin Ilona had dit jaar onwijs veel geduld en heeft heel wat avondjes alleen thuis op de bank gezeten. Zonder hen alle had ik het nooit gered.Â
Natuurlijk was de inbreng van Intrax suspension, Shark-JH sport, HK suspension, Richa-IGM Trading, PSH Holland, Marc Metz, Beerepoot techniek Hilversum, PROX, Wiseco, JE pistons,Carillo, TSS clutches, Gilex Motoren, Nico Bakker,CRS Customs, MX stickers, Nico vd kuinder motoren,Hoco Parts en Eurol olie van onmisbare waarde.
Wat de plannen voor volgend jaar zijn ???? dat weet ik echt nog niet……..wel iets met 2 wielen en een race kuip en zo’n draai hendel als je er aan draait dat je voor uit gaat.
Ik ga me nu eerst verder concentreren met de zaak MVS Race Engineering en crossblokrevisie en natuurlijk genieten van mijn 3e titel…… want 3x #1 brengt me bij mijn altijd oude vertrouwde startnummer #111.
Iedereen hartelijk dank voor alle hulp, ondersteuning en de vele felicitaties…..TOP !!!!!!!
See you next year !!!!