Henk Thuis krijgt van het racen geen genoeg en debuteert met Aquila CR1 LS7 in GT-divisie
Binnen de Dutch Supercar Challenge is Henk Thuis al vele jaren een bekend persoon. Met zijn bedrijf Intrax Racing voorziet hij veel teams binnen de DSC namelijk al jaren van schokbrekers en daarnaast kruipt Thuis ook regelmatig zelf achter het stuur van een bolide. De afgelopen jaren was Thuis zelfs een van de voornaamste titelkandidaten in de Supersport I-divisie. Eerst bij JR Motorsport met de BMW E46 V8 GTR en daarna drie seizoenen met zijn door zichzelf doorontwikkelde Porsche 997 GT3. Met deze Porsche behaalde Thuis in 2008 het kampioenschap van de klasse, na veel felle gevechten met de Méganes van Carworld Motorsport. In 2010 reed Thuis niet het gehele seizoen omdat hij zijn Porsche kon verkopen en sommigen dachten dan ook dat Thuis het rustiger aan zou gaan doen. Niets blijkt echter minder waar, want de ‘Racende Opa’, zoals Thuis zichzelf al noemt, debuteert namelijk in 2011 met niet minder dan een Aquila CR1 LS7 in de GT-divisie van de Dutch Supercar Challenge.
Henk Thuis kijkt met een goed gevoel terug naar de Supersport I-divisie van de Dutch Supercar Challenge, maar vond het na een aantal seizoenen tijd worden voor een andere uitdaging. “Ik heb altijd met superveel plezier in deze divisie gereden”, aldus Henk Thuis. “In het begin bij het team van JR Motorsport, een zeer professioneel team waar ik het altijd super naar mijn zin heb gehad. Bij JR heb ik misschien zelfs wel mijn mooiste tijd gekend. Toch ben ik toen met mijn eigen team gaan overleggen wat ik nou het beste kon gaan doen. Zij raadden mij toen aan om een Porsche te nemen, omdat dat eigenlijk in de basis al de beste auto was voor de Supersport I-divisie.”
Dat de Porsche een goede wagen was bleek ook wel, want Thuis eindigde in 2008 met deze Porsche alle races die hij finishte op het podium. Thuis pakte daardoor ook de titel in deze divisie, nadat hij tijdens het seizoen veel gevechten uitvocht met de Méganes van Carworld Motorsport en ook met Michael Donovan en zijn Porsche. De jaren daarna presteerde Thuis ook goed, want zo pakte hij ondanks het missen van een paar races in 2009 toch nog een tweede plaats in de eindrangschikking. Ook in 2010 begon het seizoen goed voor Thuis, maar liep zijn auto daarna veel schade op tijdens het Superleague Formula evenement op Assen. “Toch zat ik er toen ondanks een aantal uitvalbeurten nog aardig goed bij, want ik schommelde altijd rond de derde positie in het klassement”, vertelt Henk Thuis, die desondanks toch besloot om het seizoen met de Porsche niet af te maken. “Ik kreeg de kans om de Porsche te verkopen, en omdat de koper het een pluspunt vond dat de motor nog weinig kilometers had gelopen heb ik er daarna ook niet meer mee gereden.”
Thuis reed daarna tijdens de Finaleraces nog mee in de auto van Ted van Vliet, waarvoor Thuis met zijn team een BMW M3 GTR had gebouwd, maar ondertussen was de man achter Intrax alweer nieuwe plannen aan het smeden. “Ik heb in al die jaren nog nooit in de GT-divisie van de Dutch Supercar Challenge gereden, maar vond dat dat op mijn leeftijd toch maar eens tijd moest worden”, legt Henk Thuis met een lach uit. “Ik ben vanaf heden importeur van Radical, ben momenteel ook bezig om met hun een Benelux-cup op te zetten, en van daaruit was het idee ontstaan om met een dichte versie van een Radical in de Dutch Supercar Challenge te gaan rijden. Die wagen is echter sowieso nog niet klaar waarna ik aan organisator Dick van Elk heb gevraagd of ik met een Radical SR8 mee mocht gaan doen. Dick vond dat echter geen goed plan omdat de auto niet in de filosofie van de DSC past en bovendien vond hij een open auto in de GT-divisie te gevaarlijk.”
Henk Thuis zag zijn plannen dus in rook opgaan en moest dus op zoek naar een alternatief. “Ja, wat moet je dan dacht ik toen. Toen gingen mijn gedachten ineens naar Aquila. Ik doe al vele jaren zaken met oprichter Dan Suenson en zo is het balletje eigenlijk gaan rollen. Het resultaat is nu dat ik het gehele seizoen voor hun ga rijden en dat wij ook veel ontwikkelingswerk voor de Aquila gaan doen. Aquila doet echter zelf het onderhoud en wij runnen de auto verder. Eigenlijk ben ik dus hun fabriekscoureur en er zijn er weinig die dat op mijn leeftijd nog kunnen zeggen”, aldus de 66 jaar wordende Henk Thuis, die zijn aanstaande debuut in de GT-divisie zelfs al een eigen naam heeft gegeven. “Ik noem het een beetje mijn eigen Route 66 haha!”
De Aquila waar Henk Thuis mee gaat rijden in de GT-divisie is niet de eerste de beste wagen van het merk. Aquila is destijds begonnen met het gebruiken van een BMW-motor, maar inmiddels kunnen er ook andere motoren in de wagen gelegd worden. De auto waar Henk Thuis mee gaat rijden is zelfs uitgerust met een Corvette LS7-motor, dezelfde motor als bijvoorbeeld in een Mosler MT900R GT3. De Aquila was in deze specificaties in 2010 de grote verrassing van de Britcar 24h, alwaar de auto in de kwalificatie de pole position opeiste. “Het mooie aan de Aquila is eigenlijk dat ze heel veel standaard onderdelen pakken. De LS7-motor is standaard en is gekoppeld aan een Hewland versnellingsbak. Ook heeft de auto hele goede remmen van Alcon, schakelflippers op het stuur en ook goede traction controle.”
Thuis kijkt er uit naar het komende seizoen maar durft zich nog niet echt te wagen aan voorspellingen. “Zoals het er nu naar uitziet krijgen we met de Dutch Supercar Challenge een prachtig veld. Ik hoop dan ook dat ik het bij kan houden, want mannen zoals Martin Short zijn zeer snel en ook de andere deelnemers in de GT-divisie hebben erg veel bijgeleerd”, aldus Henk Thuis, die zelf al wel flink aan het trainen is om de snelheid van de Aquila aan te kunnen. “Omdat de Aquila pas erg laat klaar is komt het mij nu wel goed uit dat ik een Radical heb om mee te rijden. Afgelopen weekend trainden we pole position in het Winter Endurance Kampioenschap, en won een soortgelijke auto uiteindelijk de race. Met een Radical halen we in het Scheivlak bovendien 2,85 G, en ik denk dat ik straks iets soortgelijks van de Aquila kan verwachten. We zien uiteindelijk wel hoe het gaat dit jaar, maar ik kijk samen met mijn sponsors Pagid, Sunoco, Van Vliet Afbouw en Aquila heel voorzichtig naar het podium. Route 66 here we come!