OVER INTRAX

Intrax is een Nederlandse fabrikant van hoogstaande veringstechnologie met meer dan 40 jaar intensieve ervaring op het allerhoogste niveau in verscheidene autosport disciplines. Intrax ontwerpt en produceert schokdempers, vering en ondersteltechniek voor Formule 1 auto's, straatauto's en alles daartussen. Alle schokdempers van Intrax zijn "maatpakken" aangezien iedere set ontworpen wordt aan de hand van de specificaties van de auto en de wensen van de bestuurder, dus nog echt "Custom Build".

Met de door Henk Thuis (oprichter van WP suspension en Intrax supension) ontworpen vering en schokdempers heeft hij diverse wereldkampioenschappen behaald in diverse disciplines in de motor cross, de motor wegrace, de enduro, mountainbikes en de diverse formule klassen zoals de F3000 en Formule 1. Henk is zelf ook actief als coureur. Hij is in 2008 kampioen geworden bij de "Dutch Supercar Challenge" met een Porsche 997 GT3 die uitgerust is met de "Black Titan 4-way" schokdempers.

Tegen het einde van zijn White Power Suspensions periode ontwikkelde de interesse en liefde van Henk voor auto onderstellen steeds meer. De betrokkenheid bij de F1 wereldkampioenschappen van Benetton en Michael Schumacher, gecombineerd met het autoracen dat Henk zelf op dat moment deed, deden Henk besluiten een nieuw bedrijf op te starten dat zich zou gaan concentreren op "high-end" auto ondersteltechniek. De start van "Intrax Racing" is een feit.

 
Henk Thuis, oprichter van Intrax Suspension Technology

Na meer dan 40 jaar intensieve ontwikkelingen is er een breed programma ontwikkeld van schokdempers, in hoogte verstelbare schroefsets, verstelbare schokdempers en complete auto onderstellen. Natuurlijk kunnen de schokdemper ook bij Intrax gemonteerd worden, dan wordt de auto gelijk uitgelijnd en uitgewogen aan de hand van de ruime autosport ervaring. Een speciale afdeling van Intrax bouwt op klantenorder complete straat, trackday, race en rally auto's voor ieder budget en op ieder niveau. Intrax ondersteunt, runt en coördineert diverse raceauto "cups", off-road races, solar races, autocross competities, oval races enz. Dit allemaal uiteraard naast het ontwikkelen van schokdempers voor straat auto's, industriële doeleinden en voor taken waarvan wij zelfs niet wiste dat er schokdempers voor gebruikt worden.

Wij nodigen u uit om met uw auto bij de Intrax fabriek in Volkel langs te komen. Daar kunt u met onze experts een proefrit maken en uw wensen doorgeven. Indien daar geen tijd voor is kunt u uiteraard ook altijd mailen en of bellen. Het unieke van de fabriek Intrax is dat wij maatwerk op veren, schokdempers en onderstellen leveren, waardoor deze passen bij uw auto en uw rijstijl. Wij garanderen dat u tevreden zult zijn. Onze producten zijn aan te passen en te "upgraden". Een investering in de Intrax componenten is dus altijd een juiste beslissing.

SETTINGEN

Wij nemen wegligging serieus. Daarom leveren wij voor de meeste toepassingen custom berekende settings voor de veren, de "shim stacks" en de dempings-zuigers. Alles is custom made maar hieronder een aantal door klanten veel aangegeven gewenste settingen:

Fast Street / occasional trackday:
Dit is een upgrade van de standaard onderdelen naar de sportievere kant. Dagelijks comfort en het minimaliseren van trillingen en geluidsniveaus zijn net zo belangrijk als de "handling" van de auto. Geoptimaliseerd rondom de Nederlandse wegen.

Trackday / bumpy race circuit / Nordschleife:
Dit is een vering om te racen op zowel vlakke- als oneffen circuits. Het is mogelijk om naar het circuit te rijden en weer naar huis. De rijhoogte is voldoende om op de openbare weg te rijden. Rondetijden en controleerbaarheid van de auto is belangrijker dan comfort.

Full-race / rally:
Stugge vering, ontworpen om te gebruiken in combinatie met slicks en rolkooien. Geoptimaliseerd op rondetijd.

Off-road:
Afhankelijk van de ondergrond waarop gereden gaat worden wordt er gezocht naar een zachte setting om zo veel mogelijk tractie te creëren. Daarbij wordt er uiteraard voor gezorgd dat de auto niet te veel rol pitch en of squad krijgt.

Cross:
Ook hier hebben wij voor de verschillende ondergronden verschillende settingen. Uiteraard kan er ook voor een gemengde setting gekozen worden. Bij de cross ligt de nadruk uiteraard ook op tractie en grip in de bochten.

Oval:
Ook hier heeft Intrax veel ervaring. Bij de oval wordt er gereden met een asymetrische setting qua schokdempers en veren. De “cross” van de auto is op de oval van het grootste belang.

XL
The XL versie van de 1K2 of de 4-Weg Intrax schokdemper is de super sterke versie nu al indrukwekkende ‘normal’ onderste-boven constructie.

Zoals je waarschijnlijk al weet, op een MacPherson schokdemper, de schokdemper moet niet alleen de verticale krachten van het wiel, maar ook de zijwaartse krachten verwerken. Vanwege de omgekeerde constructie is dit bij Intrax altijd van toepassing (op verzoek is de klassieke opzet ook mogelijk), de installatiestijfheid in het systeem is sterk verminderd (wat minder flex betekent). Intrax gebruikt een ø 40 mm (RSA) of een ø 45 mm (1K2 en 4-way) ondersteboven inzetstuk.

In het geval van extreme krachten biedt Intrax de XL-versie, die is uitgerust met een ondersteboven inzetstuk ø 52mm. Dit lijkt overdreven, maar het heeft zichzelf al vele malen bewezen. Bestuurders kregen nog meer vertrouwen in de auto en vonden het nog beter / directer om te rijden. De ingenieurs kunnen de extra stijfheid en de voordelen van de XL-versie zien in hun datalogging.

Het is belangrijk op te merken dat vanwege de grotere diameter veren met een grotere binnendiameter moeten worden gebruikt. Het kan dus niet eenvoudig worden toegepast op elke MacPherson wielophanging.

Voor meer informatie kunt u ons altijd een e-mail sturen of ons bellen.

Verlagingsveren

Voor honderden verschillende type auto’s zijn verlagingsveren uit voorraad leverbaar. Door het gebruik van deze veren wordt de auto sportiever af-geveerd. De auto krijgt ook een sportievere uitstraling door de gemiddelde verlaging van 30 tot 40 mm. Naast de standaard verlagingsveren kunt u bij ons ook veren op maat laten ontwikkelen en fabriceren. Dit kan in alle kleuren kleur met elke gewenste opdruk. Dit kan ook onder uw merknaam, dus op uw “private label”. U kunt bij ons terecht vanaf enkelstuks. Voor een overzicht van de verlagingsveren die wij hebben, klik hier.

Coil over veren

Intrax heeft een van de grootste voorraden coil over veren (schroefset veren) van Europa. Het overgrote deel heeft een binnen diameter van 60mm (meest gebruikt) maar er zijn ook veel andere binnen diameter maten op voorraad. De lengtes variëren van 100mm tot en met 400mm. Voor een overzicht van de coil over veren die wij hebben, klik hier.

SPECIAL PRODUCTS

Intrax is in de unieke positie om enkelstuks, specials en "private label" oplossingen voor vering- en demping te ontwikkelen; zo hebben we helikopters, ijscowagens, klassieke raceauto's, motorfietsen, mountainbikes, gepantserde voertuigen, paardenwagens en zelfs schoorstenen voorzien van veren/schokdempers.

Ieder jaar worden er vele kampioenschappen behaald door auto's uitgerust met Intrax schokdempers. In 2015 is het zelfs gebeurd dat Intrax bij de Supercar Challenge in alle klassen kampioen was en in een klasse zelfs alle podiumplaatsen te pakken had. In de Super GT was de Dodge Viper GT3-R kampioen, in de GTB een Porsche 997 Cup, bij de SuperSport een BMW M3 E90 WTCC en bij de Sport een Renault Clio 3.

Zoals te zien bouwt Intrax voor ieder type auto de best mogelijke schokdempers, meer informatie.

WINNENDE VOORBEELDEN

Intrax is de houder van het absolute ronderecord voor straat legale auto's op de bekende "Nordschleife" van de Nürburgring. In 2009 verbeterde de Radical SR8LM op de Intrax 4-WAY schokdempers met een ronde van 6m48s het record. Dit was toen ruim 23 seconden sneller dan de best concurrent. Zie de onderstaande link en de diverse youtube filmpjes.

Ondertussen is het record weer vele malen verbeterd, maar er zijn diverse plannen om het record weer scherper te stellen en de daarvoor te gebruiken auto's zullen met Intrax schokdempers uitgerust zijn.

Nordschleife snelste tijden
Radical ronderecord op de Nordschleife

Ik ben op zoek naar:

Projecten

Mazda MX-5 Cup

Mazda MX-5 Cup

Mazda MX5 Cup (sinds 2019)Intrax werd gevraagd door Mazda om een Cup auto t...
Meer info

Radical

Radical

Intrax heeft mede door zijn goede service en ervaring met competitie schokd...
Meer info

EPIC de Intrax purpose build off-road schokdempers.

EPIC de Intrax purpose build off-road schokdempers.

Na vele verzoeken en naar aanleiding van de off-road successen in Dubai is ...
Meer info