MINI COOPER Upside Down Schroefset

Dit onderstel is verbluffend. De Mini Cooper S (in dit geval de John Works versie) heeft een fijne motor met veel koppel, een mooi kwaliteitsgevoel en een fijn uitgebalanceerde vering voor de dagelijkse ritten. De auto is veilig afgesteld met enorm veel onderstuur onder alle omstandigheden en daardoor een erg zinnige keuze.

Als je minder zinnige dingen met je auto wilt doen, komt de vering te kort. Bij het ingaan van de bocht komt de kont van de auto niet om, waardoor het ingaan van de bocht langzaam en moeizaam gaat. In de bocht is er onderstuur, wat alleen maar duidelijker aanwezig is zodra het gas erop gaat. De tractie bij het uitaccelereren is niet zo goed als het zou kunnen zijn.  Het elektronische differentieel heeft zijn handen vol om het meeste van de beschikbare mechanische grip te maken. 

De Intrax vering /dempers transformeert de auto en het onderstuur karakter verdwijnt. Het verbetert de tractie van de voorwielen bij een verbluffende hoeveelheid en geeft het gevoel alsof er een sperdifferentieel gemonteerd is. De auto kan laag gereden worden (-60mm vanaf de Cooper S) en is nog steeds comfortabel. Een paar foto’s zijn toegevoegd, maar rijden is geloven. 

De voorkant is een upside down systeem. De ideale Mc. Pherson veerpoot heeft een oneindige stijfheid. Hij heeft nul wrijving als hij inveert en wanneer hij zijdelings belast wordt (in de bocht en tijdens het remmen). De Intrax veerpoot komt al een heel eind in de richting van het ideaal vanwege de upside-down constructie en vergrote diameter (40mm i.p.v. 22mm).

De RSA demper is voorzien van een hydraulische bumpstop. Deze vergroot de demping bij grote hobbels zoals verkeersdrempels en voorkomt dit dat de auto te ver inveert. Hierdoor kan op de straat “laag” gereden worden, zonder problemen met de grondspeling en met een verhoogd comfort.

De set heeft ook verstelbare demping rondom. Anders dan vele concurrenten, kiest Intrax bewust voor één knop voor de demping verstelling van “soepel” tot “sportief/hard”. Met deze ene knop kan over een stelbereik van 40 posities gelijktijdig de ingaande- en de uitgaande demping versteld worden. Door één knop te gebruiken blijft de verhouding tussen ingaande- en uitgaande demping altijd correct. Ook anders dan bij de meeste concurrenten, wordt met deze knop niet alleen de uitgaande maar ook de ingaande knop versteld.

De RSA demper is voorzien van een inwendige thermostaat. De thermostaat houdt de demping constant bij wisselende temperatuur. Hierdoor wordt het “stugge” rijden van een auto op een koude ochtend vermeden en blijft de demping in de “hitte van de strijd”op niveau.