Tom Coronel closes the WTCC season with a podium place
Macau, 20 november 2011 – The closing of the FIA WTCC-championship (WC Touringwagons) also took place on the narrow street-circuit of Macau. For Tom Coronel, driving with the BMW 320 TC from ROAL Motorsport, the hectic trainingrounds gave him a 4th and 5th starting place. The first race on the tricky circuit ended up with a 4th place for the 39-year young driver from Eemnes. A clever zigzag manoeuvre with the standing start, and he was leading the second race. But championship candidate RobHuff closed quickly on him and passed the Dutch BMW-driver. Coronel could defend his second place till the end of the race and secured his fourth place in the FIA WTCC 2011. With these results he was also the quickest BMW-driver and ‘Best of the rest’ in the WC for Touringwagons.
Een titelstrijd die werd beheerst door het machtige Chevrolet fabrieksteam, dat de eerste drie plaatsen voor zich opeiste. Van de rijders binnen dit team behaalde Yvan Muller de meeste punten en is daarmee de kampioen voor 2011.
Tom Coronel: “De vrije training verliep rommelig. Met rijders die de baan nog niet kenden, en anderen die op zoek waren naar de juiste set-up of de juiste bandenkeuze. Zelf heb ik die eerste ronden gebruikt om het circuit weer even te verkennen. Eigenlijk was er weinig anders dan de vorige keren dat ik hier reed. Tijdens de eerste training was er sprake van een halfnatte baan. Goed oppassen dus dat je niets raakt. Dat laatste lukte niet helemaal, want aan het eind van een goede sessie schoof ik in de laatste bocht onderstuurd de vangrails in. De schade leek erger dan het was. Het meeste was optisch en de monteurs konden dat toch vrij snel weer in orde maken. In de tweede sessie lag ik rond een zesde-zevende plaats, dus op zich ook prima. Maar ook nu parkeerden meerdere coureurs hun auto in de vangrail.
Voor de eerste kwalificatie was de auto weer in orde en na een paar goede ronden ben ik in de pits blijven staan. Via de boordradio hoorde ik wat de anderen deden en uiteindelijk stond ik keurig vierde voor de tweede race. In de tweede kwalificatie ging er weer het nodige mis op de baan. Daar tussendoor lukte het toch om een vijfde tijd te pakken. Op zich ging het best lekker, ik had een goede swing en kon netjes mijn ronden maken. Overigens kreeg ik nog wel een boete van 2.000 euro, omdat ik na mijn schade een stukje achteruit ben gereden om zo mijn auto sneller en veiliger naar de pits te krijgen. Maar, achteruitrijden wordt op dit circuit zeer zwaar bestraft.
In de eerste race was ik goed weg. In de eerste ronde heb ik iets prijsgegeven om niet gelijk in de vangrail te belandden. Daarmee verloor ik ook een plek, maar die had ik redelijk snel weer terug. Nadat zich hier en daar al wat had voorgedaan reed ik achter Bennani en O’Young. Zij streden stevig en raakten elkaar meerdere malen. Het duurde dan ook niet zo heel lang voor zij er alle twee afvlogen en ik twee plaatsen opschoof. Om de baanposten kans te geven alles weer veilig op te ruimen kwam er weer een Safety Car in de baan en naderde de race snel zijn einde. Na de herstart heb ik verder mijn eigen race gereden. Geen risico’s genomen en goed gelet op wat de anderen deden. Jammer, net geen podium, maar ook geen schade en wel veel punten voor het kampioenschap.
Voor de tweede race hebben we de set-up van de auto nog wat gewijzigd. Dat pakte goed uit, net als de start. Echt een raketstart! Ik wilde eerst links langs de voor mij staande Nykjaer, maar daar was niet voldoende ruimte en toen ben ik er rechts langs gegaan en schoof in een keer door naar de leiding. De auto voelde niet alleen beter aan, hij was ook sneller. Kwam ik in de eerste race niet verder dan een 2.35.221, nu reed ik in de 2.32. In die eerste ronden sloeg ik een gaatje, maar toen Huff langs Nykjaer was, kwam hij snel dichterbij. Ik liet hem passeren en sloot direct aan om zo samen verder weg te komen. Door een volgende Safety Car-situatie verloren wij die voorsprong op de rest van het veld. Vanaf de zevende ronde ging de race weer verder. Huff was echt sneller, die moest ik laten gaan. In de slotfase klom Yvan Muller in een van de andere Chevy’s naar de derde plaats en daarmee reed ik tussen de snelste man van het veld en de nieuwe wereldkampioen. Heel veel beter kon het niet.
Ik ben supertevreden met deze tweede plaats in de laatste race. Daarmee eindig ik ook als beste BMW-rijder op een vierde plaats in het kampioenschap, dat dit jaar werd gedomineerd door de drie Chevrolet fabrieksauto’s. Het hele seizoen roepen we al dat we ‘Best of the rest’ zijn en heel eerlijk geloof ik dat er ook niet meer inzat. Met ROAL Motorsport kijk ik terug op een prima seizoen. We zaten er altijd bij, een overwinning in Japan gepakt en een mooie eindklassering geboekt. Alle reden om tevreden te zijn. We wisten dat dit het meest realistische doel was. Natuurlijk kijken we al naar volgend jaar, maar niets is nog zeker. Ik hoop dat het dit jaar allemaal voor de Kerst lukt en dat we ook volgend jaar in het FIA WTCC actief kunnen zijn. Uiteraard het liefst met dit team en deze auto,” besluit Tom Coronel.
Een video met een verslag van Tom’s raceweekend in Macau is te bekijken via:
http://www.youtube.com/watch?v=8c4USxUXYyQ&feature=player_profilepage
Uitslag Race 1: 1.Rob Huff 11 ronden in 35:01.903; 2. Yvan Muller (beiden Chevrolet Cruze 1.6T) op 1,016; 3. Gabriele Tarquini (Sunred SR Leon 1.6 T) op 6,666; 4. Tom Coronel (ROAL Motorsport BMW 320 TC) op 8,239; 5. Michel Nykjaer (Sunred SR Leon 1.6 T) op 10,778 en 6. Franz Engstler (BMW 320 TC) op 11,165.
Uitslag Race 2: 1. Rob Huff (Chevrolet Cruze) 11 ronden in 33:23.773 2.Tom Coronel (ROAL Motorsport BMW 320 TC) op 4,680; 3. Yvan Muller (Chevrolet Cruze) op 8,695; 4. Gabriele Tarquini (Sunred SR Leon 1.6 T) op 9,047; 5. Michel Nykjaer (Sunred SR Leon 1.6 T) op 10,718 en 6. Mehdi Bennani (BMW 320 TC) op 11.066.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!