The second FIA WTCC-victory is a fact for Tom Coronel.

Tom Coronel wins WTCC Japan again.

Suzuka, October 23th 2011 – The second FIA WTCC-victory is a fact. With his ROAL Motorsport BMW 320 TC he started the 20 race of the World Touring Car Championship as second and finished a very good and thight race as number one. His second victory in the WTCC came again in Japan, this time they drove on the shortened 2.3 kilometer long circuit of Suzuka. As one might know, Japan is the country where Tom won many races and where he drove to the top of the podium 3 years ago and took his first WTCC-victory.


De overwinning op Suzuka betekende ook een bekroning op het vele werk dat de technici van ROAL Motorsport verrichtten, nadat de BMW in de eerste bocht van de openingsrace zwaar beschadigd raakte. Mede door dit resultaat (op de dag dat Coronel’s zoon Rocco zijn eerste verjaardag viert) heeft Tom zijn vierde plaats in het FIA WTCC 2011 weer verder verstevigd. Hij is daarmee nog steeds ‘Best of the Rest’ achter het machtige Chevrolet fabrieksteam dat de eerste drie plaatsen bezet.

Voor Tom Coronel voelt rijden in Japan als thuiskomen. “Het is echt niet te geloven hoeveel mensen er dit hele weekend op mij afkwamen. Ik heb honderden, misschien wel duizenden handtekeningen gezet. Natuurlijk doet het goed dat mensen je ook na meerdere jaren nog steeds niet vergeten zijn. Ik geniet er ook van en neem er de tijd voor. Maar, we kwamen hier natuurlijk ook om te racen.

De trainingen liepen lekker. Tijdens de vrije training regende het af en toe en ik zat er goed bij. Dat gold ook voor de eerste kwalificatie. In het begin reed ik steeds in de Top 3, maar zoals iedereen weet moet je, voor een goede startpositie in de tweede race, rond de negende plaats kwalificeren. Dat is niet makkelijk, want dit is maar een kort baantje en de onderlinge verschillen zijn maar klein. Dat zag je ook in de uitslag. Geluk pakte het voor mij met een negende plaats goed uit, want daarmee stond ik in de omgekeerde startopstelling voor de tweede race op rij een. Toen zijn we er voor gaan zitten om de beste tijd te pakken. Door slim om te springen met de banden was ik snel, maar niet snel genoeg. Met een tijd op 15/100ste seconde van de polesitter stond ik vijfde en was daarmee ook de snelste BMW.

In mijn eerste race was ik super goed weg, maar kreeg nog voor de eerste bocht een tik van Rob Huff. Mijn BMW brak uit en daarmee kon Tarquini mij niet meer ontwijken. Na 11 seconden zat die race er op! Gelukkig kon ik de pits nog bereiken, waardoor de technici van het (ROAL Motorsport) team direct aan het herstel van de schade konden beginnen. Het zag er ernstig uit, het rechtervoorwiel hing er bij, maar die mannen hebben het gefikst. Ik heb de laatste drie ronden van de eerste race nog meegereden om de auto te checken. Alles deed het prima, dus ik had alle vertrouwen in de tweede race.

Net vóór de start zag ik de eerste regendruppels op het voorraam. Dat is niet lekker, want je hebt gekozen voor slicks. Het regende niet hard en bij de start kwam ik goed weg. Dat was nog wel even hectisch, want in de eerste bochten voelde ik de auto glijden op de natte baan. Ik reed op kop en keek goed waar Yvan (Muller-red.) dichterbij kwam en waar ik mijn gaatje weer kon slaan. Mijn auto was zo afgesteld dat ik bij het opkomen van het rechte stuk meer snelheid had en daarmee iedere keer een gaatje sloeg. Tot en met de laatste ronde. Toen heb ik echt alle gaten goed dicht gehouden en zo de overwinning gepakt. Top natuurlijk, want we weten dat de Chevy’s niet te pakken zijn in het algemeen klassement. Mijn positie als ‘Best of the Rest’ rijder heb ik hiermee verstevigd en ben ook nog steeds de snelste BMW. Verder is het een mooie opsteker voor ROAL Motorsport. Zij hebben er keihard voor gewerkt!

Mijn raceschoenen? Oh ja, ik was mijn schoenen vergeten en leende eerst bij Monteiro een setje. Die zaten te krap dus toen maar even bij Alain Menu langs gegaan. Die had nog een set liggen en die blijken het prima te doen. Verder was er het klavertje vier. Net als destijds bij mijn eerste race in de Formule Nippon kreeg ik ook nu van een Japanse fan een klavertje vier. Ik heb dat in de auto gehangen en net als toen heeft het mij geluk gebracht. Althans in de tweede race!” lacht Tom Coronel.

A video with a report from the WTCC races in Japan:
http://www.youtube.com/watch?v=71lSP46NyBc

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *