Tom Coronel takes podiumposition during WTCC Valencia

Valencia, 4 september 2011 – Tom Coronel kende een bewogen weekend tijdens de FIA WTCC-races op het Circuit Ricardo Tormo in het Spaanse Valencia. De Nederlander strijdt met een BMW 320 TC van ROAL Motorsport in het Wereldkampioenschap voor Toerwagens en kwam met een derde en (aanvankelijk) vierde plaats uit deze negende ronde van de titelstrijd.

De eerste race telde 14 ronden en begon voor Tom Coronel vanaf de vijfde plaats. Door slim en af en toe ook verdedigend te rijden wist hij in de race twee plaatsen te winnen en eindigde hij als derde op het podium. In de tweede race stond de Nederlandse BMW-coureur op de eerste startrij en benutte die positie optimaal door als eerste te vertrekken. Naarmate de 13 raceronden vorderden verminderde de grip van de banden, werd de wegligging minder en de concurrentie sterker. In een van die racegevechten kwam de 39-jarige coureur uit Eemnes tot tweemaal toe in contact met één van zijn Spaanse merkgenoten. Hierbij raakte de voorwielophanging beschadigd en de Nederlander viel terug naar de vijfde plaats. Een positie die hij tegen het eind van de race nog wist te verbeteren. Na afloop moest de Nederlander zich bij de Sportcommissarissen melden, die hem bestraften met een penalty van tien seconden. Hiermee viel hij terug naar een zevende positie. In de tussenstand van het wereldkampioenschap bezet Tom Coronel nog steeds de vierde plaats.

Tom verklaarde na afloop: “Op zich was het een lekker weekend. We zaten er vanaf het begin goed bij. De auto was zeer constant. In de kwalificatie liep het lekker. Tijdens het rijden was er continu contact met de mensen aan de pitmuur. Toen ik op een vijfde plek lag, ben ik nog een keer op nieuwe banden uitgegaan, maar tijdens die ronde zakte ik al naar de negende plaats en kon van het gas af. Een prima uitgangspositie dus in de ‘omgekeerde’ top tien startopstelling voor de tweede race. Daarna hard rijden voor de startopstelling van de eerste race. Dat eindigde met een vijfde plaats en meer zat er voor mij ook niet in.

Race 1 begon met een goede start. Om mij heen was het best druk, dus het was echt zaak te proberen zonder schade de eerste bochten door te komen. Alain Menu en Tiago Monteiro reden vóór mij en hadden redelijk wat strijd met elkaar. Ik bleef er even achter zitten en wilde toeslaan als zij elkaar zouden raakten. Villa kwam dicht bij mij, passeerde zelfs, maar ik kon hem even later weer terugpakken. Poulsen deed dat ook en reed vele ronden achter mij. De beide koplopers waren ver weg en streden hun eigen gevecht en daardoor kon Menu bij hen aansluiten. Vóór mij reed Monteiro in zijn eentje en achter mij schoven drie andere BMW’s aan. Door goed op mijn lijn te blijven rijden kon ik ze afhouden en profiteren van de terugval bij Monteiro en Tarquini. Toch wat onverwacht lag ik derde en eindigde ik op het podium.”

“Race 2 begon met een staande start vanaf positie nummer twee. Polesitter Franz Engstler bleef bij de start staan en daarmee was ik als beste weg, vóór de thuisrijdende Javier Villa in één van de andere BMW’s. In die eerste ronden kon ik een redelijke voorsprong opbouwen, maar moest die vanaf de vierde ronde prijsgeven door overstuurproblemen. De banden hadden het mega-zwaar op deze baan. Villa kwam steeds dichterbij en met nog een rondje of vier te gaan begon hij te tikken en duwde mij daarmee op het vuile gedeelte. Hij zette door en ik hield mijn lijn vast. Mijn voorwiel kwam daarbij in contact met zijn achterwiel, de voorzijde van mijn auto kwam zelfs los van de baan. Villa wilde naar binnen snijden, raakte mij weer op de linkerhoek en vloog van de baan. Ik kwam weer op het vuile gedeelte terecht en verloor vier plaatsen. Doorrijden ging nog wel maar een tweede podium zat er niet meer in. Nadat Michelisz vóór mij nog een keer in de rondte ging, kwam ik als vierde over de streep. Later moest ik bij de Sportcommissarissen komen en die gaven mij een straf van tien seconden waardoor ik naar een zevende plaats terugviel. Op zich jammer, want er zat zeker meer in!”

Een video met een verslag van de beide races is te bekijken op: Youtube

Uitslag Race 1 Valencia :
1.Yvan Muller 14 ronden 25:39.052;
2. Alain Menu op 1,103 (beiden Chevrolet Cruze);
3.Tom Coronel (ROAL Motorsport BMW 320 TC) op 6,345;
4. Kristian Poulsen (BMW 320 TC) op 9,961;
5. Robert Huff (Chevrolet Cruze) op 15,404
6. Javier Villa (BMW 320 TC) op 15,630.

Uitslag Race 2 Valencia:
1.Yvan Muller 13 ronden 23:14.296;
2. Rob Huff op 0,434;
3. Alain Menu op 1,143 (allen Chevrolet Cruze);
4. Tom Coronel (BMW 320 TC) op 2,184 ;
5. Gabriele Tarquini (Sunred SR Leon) op 2,966
6.Kristian Poulsen (BMW 320 TC) op 5,560.
Coronel werd na afloop teruggezet naar de zevende plaats, waardoor Tarquini, Poulsen en Michelisz doorschoven.

Stand in het kampioenschap na 16 races:
1.Yvan Muller 333 punten;
2. Rob Huff 317;
3. Alain Menu 253;
4. Tom Coronel 158
5. Gabriele Tarquini 157.

Kalender FIA-WTCC 2011:
23 oktober Japan
6 november China
20 november Macau

Tom Coronel wordt in het FIA WTCC seizoen 2011 gesteund door: McGregor, TW Steel -big in oversized watches- en AkzoNobel stickerfixTM.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *