Zoek op merk

Verings Terminologie verklaard

Veer cq Spiraal-veer:
De veren dragen het gewicht van het voertuig en staan beweging van de wielen toe. Waarna ze ervoor zorgen dat de auto weer op rijhoogte terug komt.
Zijn van zeer grote invloed op rijeigenschappen van de auto en evt. op de uitstraling mits verlaagd.
Vaak wordt mbv progressieve of hardere veren de auto verlaagd  zie ook hieronder; Hardheid / C-waarde veer;
   
Hardheid "C-waarde"/"Veer-Constante" van een veer
De C staat voor "Constante"
Een veerconstante wordt uitgedrukt in
- Kilogrammen per centimeter = Kg/cm  of ook wel;
- Newton per millimeter = N/mm

Het gaat dus om Kracht per Indrukking

Bijvoorbeeld; 50 N/mm = 50 Kg/cm
Dat betekent dat er 50 Kg nodig is om deze veer 1 cm in te drukken.
Willen we deze veer 4 cm indrukken dan hebben we daarvoor een kracht nodig van 200 Kg.
Bovenstaand is uitgedrukt in Metrisch / Europeesch willen we dit "goed gemiddeld vertalen" naar USA dan vermenigvuldigen we met 5,6 dus;
100 N/mm=Kg/cm   =   560 Lbs/in = Pounds/Inch
   
Schokbreker/Demper/Strut:
Is afgestemd op de gebruikte veer en slag, demper en veer zijn samen de schokbreker. Zijn evt. als "strut" een deel van de McPherson wielophanging.
Hebben een ongekend grote invloed op de rijeigenschappen.
Ze "breken de schok" door omzetting van de kinetische- (Bewegings-) energie in warmte
Ze zorgen voor weg-ligging,comfort,veligheid ; mits goed afgestemd!
   
Bump stop/eind stop/bump rubber
Werken als een "kussen" aan het einde van de  demperslag.
Ook zorgen ze voor veligheid als  ze het "doorslaan" van de demper voorkomen.
Ze zijn gemaakt van een speciale urethaan-/rubber-compound voor maximale energie-opname.
   
"Schroef-set" / "Coil-Over":
Is een demperconstructie waarbij de veer over de demperbuis zit en de buis voorzien is van schroefdraad.
De veervoorspanning wordt verzorgd door een veerschotel met schroefdraad die draait over de draad op de demperbuis.
Met de voorspanning van de veer wordt de rijhoogte van de auto afgesteld.
Ook is het nu mogelijk veren te verwisselen voor zachtere / hardere / kortere of langere
   
Anti-Roll Bar:
Also called "anti-sway bar", is a torsion-bar which connects the front- or the rear-wheels with each other.
The anti-roll bar is used to adjust the balance of the vehicle and limit the amount of sway or body roll especially when cornering.
   
CAMBER
Waarschijnlijk de bekendste term van de 3.
Camber is de hoek van de wielen, in relatie tot de weg,
frontaal gezien (voor de auto)
Probeer een lijn voor te stellen midden door het loopvlak van de band. ("midden-lijn")
Bij 0º zal deze lijn loodrecht op de weg staan. (zwart)
Als deze "midden-lijnen" een "V" vormen, dan spreken we van "Positief Camber" , zie rode lijnen.
"Negatief Camber" ontstaat als deze lijnen een "A" vormen; zie groene lijnen.
   
CASTER
Hierbij bekijken we de auto van opzij;

Stel u nu een lijn voor welke welke door de stuuras loopt.
Dat is de as waar de voorwielen omheen zullen draaien tijdens het sturen.
Meestal loopt deze door bovenste en onderste fusee-kogels, of door de hartlijn van de McPherson veerpoot.
De groene lijn laat "positief caster zien, dus als de bovenkant van deze lijn overhelt naar de achterkant van de auto.
De rode lijn laat "negatief caster" zien.
Positief caster zorgt voor het "zelfcentrerend effect" wat voor de rechtuitstabiliteit zorgt.
Net als bij de voorwieltjes van een winkelwagen
 
   
TOE-IN & TOE-OUT / Toespoor & Uitspoor
Nu bekijken we de auto van boven;
Stel nu lijnen voor in rijrichting, welke door het midden van het loopvlak lopen. (wielstand)
De rode lijnen laten "Toe-spoor" zien, dan kruisen de lijnen voor de wielen ; "A-vorm"
De groene lijnen laten "Uit-spoor" zien, dan kruisen de lijnen achter de wielen; "V-vorm"